söndag 6 maj 2018

När mänskligheten var ett misslyckat hajbett från att bli svensk

Tack, Kari Melander, för ett underbart och överraskande recensionsexemplar!

När mänskligheten var ett misslyckat hajbett från att bli svensk är Kari Melanders aktuella debutroman. Han tar läsarna med på en oförglömlig resa från den stockholmska överklassen, till en bondgård i Bankebro, till konservativa delar av Paris, fan-clubs i Japan, alpackafarmar i Peru och andra platser man aldrig förväntat sig möta på det här sättet.

Kevin von Tratt, uppvuxen på Östermalm med mer pengar än de flesta, väljer av en slump att byta ut lyxlivet mot ett liv som dräng på en bondgård i Bankebro. Nu råkar det dock inte vara vilken bondgård som helst, utan en bondgård där världens bästa Alpackaull framställs och en unik porscheverkstad finns. Kevins liv tar en oväntad vändning när han blir inblandad i bland annat rånarfällor, FN, gay-bröllop, musikkonserter i Japan och ett mystiskt hot som sätter skräck i hela världen...

Storstadsvana fötter var en enkel match för skogens lömska knöligheter. Kevins GANT-klädda vänsterfot fångades upp av en orubblig tallrot, och han trillade i backen med låga stilpoäng. Omtumlad kämpade han sig upp igen och borstade av snyggkläderna.
   – Den här skogen tar livet av mig, muttrade han, med viss förhoppning och spottade ut ett barr.
s. 20

* * * 

Efter ett trevligt och småroligt mejl från en okänd debuterande författare till en bok med obekvämt lång titel hade jag någon form av förväntningar på den här boken, även om det var oklart vad jag såg framför mig. Att läsa på baksidan gjorde mig inte klokare, så jag gick in med ett vidöppet sinne, oerhört nyfiken på vad som skulle dölja sig bakom ett ganska barnsligt och intetsägande omslag och en intresseväckande titel, och med förhoppningen om att bli underhållen. Och underhållen, det blev jag sannerligen. 

Jag skrattar högt redan på sida 7 när Kevin von Tratt, personen större delen av boken kretsar kring, beskriver hur just han blev till, där bland annat en lyckad dejt, ett lopp där en spermie vann mot 250 miljoner andra trots ett stort underläge och turen att födas i just sin familj beskrivs på ett fantastiskt roligt sätt. Och sedan, ja, då fortsätter det, för det där var bara början på en oväntad, hysteriskt underhållande läsning.

Därefter får man bland annat möta tupparna Trump och Putin boende i Vita huset, en peruansk familj med pappan Benny Andersson, mamman Mia, barnen Chiquitita och Fernando, hushållsgrisen Waterloo och styvpappan med smeknamnet Abba. Det är något i stil med ”flams”-delen i Kamratposten, och det känns delvis som att en sjuåring skulle kunnat fantisera fram det. Och ändå är det helt nytt, och så klockrent, och därför älskar jag det! Så simpelt, men ändå så perfekt.

Kari Melander besitter en unik förmåga att leka med ord, och bygger upp en helt osannolik berättelse på ett sätt som får mig att köpa allt, och det är imponerande. Ordvitsar avlöser varandra, och jag älskar att få skratta och följa med på galna upptåg som inte har någon relation alls till verkligheten. Ta exempelvis det faktum att Kevin skriver en låt på svenska, som sedan översätts till ”At Home I Got My Crocodile”, och blir världskändis och får åka på turné i Japan och spela inför hundratusentals människor. Och observera - allt det här inom loppet av några kapitel.

Det är ytterligare en sak jag gillar med boken. Upplägget är unikt och riktigt lyckat, då det finns en grundhandling som löper boken igenom, men sedan är boken naturligt uppdelad i som korta berättelser som kretsar kring huvudpersonerna, så boken har bredd och blir aldrig tråkig, för det händer ständigt nya saker. Det enda är att det blev lite halvdant kring grundhandlingen med 4 AV, då den ofta glömdes bort för att sedan helt otippat komma tillbaka. Jag tror faktiskt att boken som helhet hade blivit bättre helt utan det inslaget.

Dessutom önskar jag nu i efterhand att jag bara hade läst till sida 270, för efter det spårar det ganska totalt. Visserligen får titeln äntligen sin förklaring, och 4 AV blir viktigt igen, men det på ett för simpelt och brutalt sätt som inte alls passar resten av boken. Slutet är en ganska enkel och helt enkelt för osannolik utväg, och jag hade helt klart önskat ett slut med mer fokus på karaktärerna. Hade jag bara läst till sida 270 hade allt varit fantastiskt, men nu sjönk boken ganska mycket i mina ögon, vilket är riktigt frustrerande. Det var ju så nära! Jag ser fram emot fler böcker av Melander där slutet är mer i linje med resten av boken. 

När mänskligheten var ett misslyckat hajbett från att bli svensk är den roligaste bok jag läst, någonsin. Kari Melander har språkets gåva och leker med ord på ett sätt jag inte trodde var möjligt. Handlingen är unik och boken den mest osannolika jag läst, men det gör den bara bättre. Slutet är dock en besvikelse. Jag ser ändå verkligen fram emot att läsa mer av Melander, för det här är en bok jag sent kommer glömma, tack vare den maxade underhållning jag bjöds på! Rekommenderas till alla som vill skratta och släppa alla livets bekymmer för en stund. 

Betyg:  
    ☆ 

Författare: Kari Melander
Förlag: Solentro
Utgivningsår: 2018
Antal sidor: 304 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 14+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: När mänskligheten var ett misslyckat hajbett från att bli svensk
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)