onsdag 2 maj 2018

Läst i april

Antal böcker: 7 st 
Bortom portalen 2 av Jenny Green, m. fl. 
Himlen måste sakna en ängel av Linn Maria Wågberg
Ett hov av taggar och rosor av Sarah J. Maas
På andra sidan reglerna av Emma Granholm
Eldens arvtagare av Sarah J. Maas
Dagen du förstörde allt av Linnea Dahlgren
När mänskligheten var ett misslyckat hajbett från att bli svensk av Kari Melander

Antal sidor: 2295 st
Antal sidor/dag (genomsnitt): ca 77 st

Kommentar: 
Riktigt bra läsmånad, trots att det gick väldigt segt med läsningen under stor del av tiden då jag hade mycket skolarbete att prioritera! Mycket varierande läsning, och många riktigt bra böcker, så listan nedan är riktigt orättvis!

Böckerna i rangordning (där 1 är bäst):
1. Ett hov av taggar och rosor av Sarah J. Maas
2. Himlen måste sakna en ängel av Linn Maria Wågberg
3. På andra sidan reglerna av Emma Granholm
4. När mänskligheten var ett misslyckat hajbett från att bli svensk av Kari Melander
5. Eldens arvtagare av Sarah J. Maas
6. Dagen du förstörde allt av Linnea Dahlgren
7. Bortom portalen II av Jenny Green m. fl.

Mest...
Överraskande: När mänskligheten var ett misslyckat hajbett från att bli svensk
Sorglig: Himlen måste sakna en ängel
Spännande: Kronprinsessan

Bästa...
Karaktär(er): Lukas & Katja (På andra sidan reglerna) (Verkliga, men unika och hoppingivande) 
Titel: Himlen måste sakna en ängel (Djuuuup och tårframkallande!)
Citat: Skulle kunna skriva en bok om citaten i Himlen måste sakna en ängel, t ex:

”Ingen säger att han lever.
   För just i den stunden gör han inte det.
   Min son har just dött i en kall sjö sjuttio mil ifrån mig. Men om det vet jag inget. Jag vet bara att ingen kommer till mig och berättar att han lever.
   Där och då dör jag också.”
s. 10 (e-boken)

”Jag förstår inte det oerhörda i vad han just yttrat.
   Menar han att jag förlorat mitt barn ändå? Att Leo dog i den där förbannade sjön, överlevde mirakulöst och nu ändå är förlorad? Att han hålls vid liv där ute av de där maskinerna men ändå är borta? I Stort sett död?”
s. 28-29 (e-boken)

”Kylan i vattnet i Ånnsjön blev både Leos räddning och fall. Hade vattnet inte varit så kallt hade han kunnat simma in till land och inte förlorat medvetandet så snabbt.
   Men att det var just så kallt som det ändå var gjorde att hans kropp snabbt gick ner i dvala, skyddade hans hjärna och gjorde en återupplivning möjlig trots det långa hjärtstoppet.”
s. 98-99 (e-boken)

Annat: -


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)