lördag 12 maj 2018

Dagen du förstörde allt

Dagen du förstörde allt är Linnea Dahlgrens debutroman, utgiven på Vox by Opal tidigare i våras. Vi möter Melanie som går första året på gymnasiet, och bästa vännen Kassandra som går på samma gymnasium. Sedan försökoleklass har de varit oskiljaktiga och de gör nästan allt tillsammans. Slutar någon tidigt väntar den kvar i skolan på den andra, så att de som vanligt kan gå hem tillsammans.

Men en dag förändras allt. Melanie får veta att Kassandra är död, och senare framgår det att hon tagit livet av sig. Melanie kan inte förstå varför, varför Kassandra skulle vilja lämna henne och sina föräldrar och småsyskon. Så hon förnekar det. Hon går till Tidssmygen, hennes och Kassandras särskilda plats i skogen, för att resa tillbaka i tiden och få Kassandra att ändra sig, men kanske är det inte rätt sak att göra.

Vi dog samtidigt, du och jag. Vi gjorde det, jag svär. Det är ingen som har upptäckt att jag har dött än, bara.
s. 42


* * *

Det råder ingen tvekan om att det är en fantastiskt fin liten bok det här. Den fångar sina läsare direkt, och det främst med fantastiskt gripande citat som verkligen sätter igång tankarna och ger upphov till så många känslor. Jag blir verkligen tagen och berörd av det enkla och vardagliga, men klockrena, språket.

”Hur kunde du?
Hur kunde du?
Jag förlåter dig aldrig.”
s. 43

Dessvärre fångas jag inte lika mycket av handlingen. Det är inget nytt ämne, utan tyvärr ett ganska slitet sådant, och boken sticker inte ut, även om den helt klart är bra. Det gör dock att man aldrig blir förvånad eller överraskad över något som händer. Det är inte heller någon bok jag kommer bära med mig i framtiden, just för att den inte är unik, men tack vare ett underbart språk lyckades den beröra mig mycket där och då. 

”Du sa att du aldrig skulle lämna mig, du lovade. Jag trodde att det betydde något för dig, att lova. Jag trodde att jag kunde lita på ditt ord.” 

s. 53

Det här med Tidssmygen är jag lite skeptiskt till. Jag tyckte att det förstörde lite av känslan av verklighet och realism, då det blev så oklart om det var saker som skedde i Melanies fantasi, eller som faktiskt hände på riktigt. Hur som helst förlorades lite av det vardagliga och sårbara där, vilket är synd. I slutet gillade jag dock inslaget, då det gjorde slutet riktigt fint och betydelsefullt. Allt knöts verkligen ihop på ett riktigt bra sätt som jag ofta saknar i liknande böcker. 

Dagen du förstörde allt är inte unik i sitt slag, då ämnet är ständigt återkommande i ungdomslitteratur och den här boken inte sticker ut. Det är därför ingen bok som kommer stanna kvar i mitt minne, men under läsningen berördes jag enormt av det magiska språket med träffsäkra, tänkvärda och nakna formuleringar, och just därför hoppas jag få läsa mer av Linnea Dahlgren. 

Betyg: 
     

Författare: Linnea Dahlgren
Förlag: Vox by Opal
Utgivningsår: 2018
Antal sidor: 246 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 14+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Dagen du förstörde allt
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i e-format finns på Adlibris och Bokus


2 kommentarer:

  1. Håller med dig, boken nådde inte riktigt fram till mig heller. Jag tycker Melanie kommer fram på ett bra sätt, men jag är också skeptisk till tidssmygen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev lite märkligt på något sätt i en bok som annars kändes så världsnära, äkta och seriös...

      Radera

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)