söndag 29 april 2018

På andra sidan reglerna

På andra sidan reglerna, Emma Granholms femte bok för ungdomar, utspelar sig i Vintlunda, en liten ort där att börja gymnasiet betyder ny skola, men nästan samma klasskamrater. Lukas och hans familj flyttar dock dit, från Stockholm, mitt under vårterminen. Han är orolig över att han inte ska få några kompisar och inte trivas, men allt går förvånansvärt bra.

Lukas märker dock snart att det är något som är fel. Varför sitter alltid Olivia själv i klassrummet och i matsalen, och varför är det aldrig någon som pratar med henne? Snart får Lukas dock annat att tänka på när hans nya, oväntade vänner drar med honom på allt. Fast samtidigt undrar han varför Amanda säger att alla hatar Olivia, och snart har han omedvetet satt en boll i rullning som kommer tänja på alla regler som finns på skolan...

- Hon Olivia, säger han till Amanda som sitter närmast honom. Är det inte lite synd om henne? Hon verkar så ensamt jämt.
   - Det är självförvållat, säger Amanda. Så oroa dig inte, det är inte ett dugg synd om henne.
s. 22


* * * 

Wow, vilken positiv överraskning! Ursäkta mina fördomar, men svensk ungdomslitteratur på ungefär 300 sidor och ett ganska intetsägande omslag är inget jag förväntar mig så mycket av, men det fick jag äta upp. Det här är nämligen så bra som svensk ungdomslitteratur med ganska trist omslag på 328 sidor kan bli. 

Till att börja med älskar jag handlingen. Den är så ständigt relevant och intressant att läsa om, då det är saker som jag också upplever i mitt liv. Att en vuxen lyckas återskapa livet på en gymnasieskola så här bra är riktigt imponerande, och jag känner ständigt igen mig i allt kring hierarkier, popularitet och liknande, vilket gör läsningen så givande.

Det är en bok om hierarkier i skolan och det förekommer mycket mobbning och annat otyg, men ändå är det en genomsyrad av hopp, och det älskar jag. När Lukas kommer ny till klassen känner han inte till vad som hänt och vilka spelreglerna är, och tack vare det råkar han förändra allt, och fortsätter sedan på samma bana. Och det känns så hoppfullt att det faktiskt går att gå emot hierarkierna och strunta i reglerna, och att det kanske, kanske faktiskt finns dem som är beredda att göra det. 

Det är en bok som borde läggas i handen på varenda högstadie- och gymnasieelev, för den är så otroligt viktig och kommer med ett budskap som alla ungdomar borde ta del och inspireras av. Emma Granholm skriver dessutom på ett enkelt sätt, och jag gillar att hon varvar olika personers perspektiv, då det ger ett djup och en bredd. Jag förundras också över att boken känns så lång, men att det bara är positivt, då jag verkligen älskar berättelsen som utspelar sig. Och karaktärsutveckling, inte minst Kattas, är ju underbar och den också mycket hoppfull och otrolig, men ändå realistisk. 

På andra sidan reglerna är den bästa verklighetstrogna ungdomsromanen jag läst på länge. Granholm bygger upp en trovärdig bild av ett ungdomsliv där det finns hierarkier och oskrivna regler, och igenkänningen är stor. Karaktärerna är intressanta, och deras utveckling mycket hoppfull och inspirerande. Berättelsen som berättas har ett viktigt budskap, och det är därför en bok som alla ungdomar borde läsa. 

Betyg: 
    ☆ 

Författare: Emma Granholm
Förlag: Alfabeta
Utgivningsår: 2018
Antal sidor: 328 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: På andra sidan reglerna
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)