söndag 11 mars 2018

Till alla killar jag har gillat

Till alla killar jag har gillat är första delen i den amerikanska, bästsäljande trilogin om sextonåriga Lara Jean. Jenny Han tar med läsarna på en oförglömlig resa med kärleken i centrum. Allt börjar med en hattask. Lara Jean fick asken av sin mamma som sa åt henne att stoppa sina viktigaste saker där. Nu ligger där fem kärleksbrev, vilka Lara Jean skrivit till killar hon gillat, men bestämt sig för att sluta gilla, utan att skicka dem. Men plötsligt är de alla skickade. Skolans populäraste kille Peter får ett, och storasystern Margots pojkvän Josh ett annat, och stämningen blir katastrofartad.

Lösningen blir att Lara Jean och Peter låtsas vara tillsammans, för att Peter ska göra sin före detta flickvän svartsjuk och Lara Jean kunna bevisa att hon inte har några känslor för Josh längre. Men Lara Jean börjar bry sig mer och mer om Peter, och samtidigt vet hon inte hur hon ska hantera Josh och deras vänskap längre. Och till slut hotas även Lara Jeans systerrelation med Margot och Kitty av killproblem...

Jag öppnar ögonen. Jag drömmer inte, det är på riktigt. Det är en mardröm. Peter Kavinsky har mitt brev i handen. Det är min handstil, mitt kuvert, mitt allt. "Hur... hur fick du tag på det där?”
s. 73

* * *

När jag för ett tag sedan upptäckte att Lavender Lit skulle ge ut den här boken funderade jag först på om jag skulle läsa den på engelska, då den verkade ganska lagom. Fast en dag stod den bara där, i en hylla på biblioteket med en lapp med orden "NY BOK!" på. Nu har jag dock redan reserverat del två på biblioteket, och då på engelska. När en bok får mig att frivilligt längta efter att läsa på engelska, då är det en riktigt bra bok!

Det finns böcker som man inte riktigt kan sätta fingret på vad det är som är så bra, utan de är bara riktigt grymma, och Till alla killar jag har gillat är precis en sådan bok. Jag tror att det är den där härligheten och myskänslan och sprudlande känslostormen, som boken faktiskt är, som gör det. Det är ingen unik eller särskilt djup bok, inte alls, men den är ändå så underbar att läsa, och på ett sätt är det faktiskt lite bättre än en sådan där djup och budskapsbaserad bok. Här kan man bara flyga med och njuta av hur härligt livet kan vara en stund, och jag fullkomligt älskar det.

Lara Jean är ju bara en bonus, för hon är verkligen underbar. Liksom många andra nämnt i sina recensioner är hon inte sådär som en sextonåring "ska" vara, utan hon trivs bäst med familjen och inte ens när alla hennes kärleksbrev skickas iväg tillåter hon sig att skämmas. Hon är verkligen en bra förebild, och förutom det kan jag också känna igen mig mycket i henne. Dessutom är hon en fantastisk berättare, då hon har en unik röst som verkligen bidrar till den här sprudlande och galen-härliga känslan som jag verkligen saknar i många andra böcker.

Att boken är snabbläst är ytterligare en fördel. Sidorna flyger förbi, och det är både bra och dåligt, för det här är en sådan där bok som skulle kunna få vara för evigt, bara för att den är så härlig, lättsam och rolig. Visst, den är ganska förutsägbar, men det var ändå svårt att veta hur allt skulle sluta, och handlingen i stort är lite nytänkande och inte den där klassiska kärleksromanen, även om de typiska delarna finns där. Det gör mig dock ingenting, för jag älskar berättelsen, för den är så... ja, härlig!

Något annat jag gillar är den breda handlingen. Det är inte någon särskilt lång bok, och med luftig text borde det inte finnas utrymme för särskilt mycket, men trots det lyckas Jenny Han proppa boken full med ett helt liv, utan att det känns märkligt. Det är alltifrån en död mamma och en storasyster som flyttar till kärlek, vänskap och skolresor och det gör att man aldrig får en tråkig stund med Lara Jean. Dessutom älskar jag inslagen med systerskap, för det är något som gör att boken sticker ut, och något så inspirerande att läsa om, för sällan läser man om systrar som betyder så mycket för varandra som Song-tjejerna, och det är fint!

Till alla killar jag har gillat får mig att längta efter sommar, oväntad vänskap, problematiskt kärlek och starka syskonrelationer. Och även efter nästa bok, som jag behöver nu. Boken genomsyras av sprudlande känslor i form av systerskap, vänskap, och kärlek och med en fantastisk berättare är succén ett faktum. Jenny Han har inte gjort det svårt för sig, men ibland är det enkla också det bästa, och det är Till alla killar jag har gillat ett utmärkt exempel på! 

Betyg: 
    ☆ 

Författare: Jenny Han
Förlag: Lavender Lit
Utgivningsår: 2018 (original: 2014) 
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 363 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: Lara Jean, Del 1
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: To all the boys I've loved before
Annat: 

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)