torsdag 29 mars 2018

Mina smala axlars längtan

Mina smala axlars längtan är Maria Frensborgs första bok för ungdomar. Tidigare har hon skrivit böcker för yngre barn och bland annat de omtyckta böckerna om Ellen och Sorken. Nu tar hon sig an tonåringsgenren och det med en bok om att vara sig själv och att inte förändra sig utifrån vad andra tycker, och om hur det är att vara kär.

Magda går första året på gymnasiet och är störtförälskad i Jens. Jens går i trean och är perfekt på alla sätt, bortsett från att han inte ens vet vem Magda är. Men så en dag blir Magda plötsligt kontaktad av honom och får en förfrågan om att vara med i skoltidningen, som han är redaktör i, och det kan ju inte bli bättre. I samma veva får hon dock en inbjudan till Kvinnliga Gymnasieföreningen, och hon har aldrig tidigare känt sig så speciell som nu. Problemet är bara att Jens avskyr KG, så plötsligt lever Magda två olika liv beroende på vem hon vill gör till lags.

”Alltså Magda, det är farligt att vara så där förälskad. Han skulle kunna få dig att göra vad som helst.”
   ”Himmelska tanke”, svarar jag.
s. 76

* * *

Jag spontanköpte den här boken på Bokmässan förra året, trots att jag egentligen inte planerat att göra det då jag inte kände att det var en bok nödvändig att ha i bokhyllan. Men så träffade jag författaren, Maria Frensborg, och hon var en så härlig och sprudlande person att jag ändrade mig direkt och köpte boken. Vilket jag är ganska glad för, för det är tydligt att det är hon som skrivit.

Språket och berättaren Magda är båda urhärliga. Magda lockar ofta till skratt och hennes historia berättas på ett mycket underhållande och lättsamt sätt, vilket gör boken rolig att läsa. Den är även enkel att läsa och snabbläst, tack vare fint flyt i språket och en handling som aldrig släpper taget, utan är ständigt spännande, och det trots att boken handlar om ett vardagsliv.

Visserligen är det inte bara en vardag med lite kärleks- och vänskapsproblem och sådär, som i den klassiska ungdomsromanen, och det gör att boken sticker ut. Frensborg har varit smart och lagt in flera saker som sticker ut och gör boken speciell, däribland ett gäng gymnasieföreningar och en skoltidning. Boken är ofta väldigt kryptisk i och med det lite mystiska kring dessa föreningar och det gör att man vill läsa vidare och veta mer. 

Vidare är kärlekshistorian inte heller sådär stereotyp och enkel att förutspå, utan Frensborg väljer nya vägar att gå, vilket gör att man ofta blir förvirrad, även om hon skriver ganska enkelt och trevligt, men inte så mycket mer. Något jag dock inte förstod var inslaget med Magdas mamma, som aldrig kändes som att det blev riktigt färdigt, och istället för att bli ett bra inslag blev det något som drog ner hela boken lite grann.

Jag älskar dock budskapet och budskapen, som i och för sig är ganska klassiska, men här så himla tydliga, vilket man ibland saknar. Det är tydligt direkt vad författaren vill säga med Magdas berättelse och jag tycker att allt binds ihop bra, även om det ibland blev lite för mycket med föreningar och tidningar hit och dit för att det skulle kännas som ett vardagsliv. Tilläggas bör också att jag gillar karaktärerna skarpt. Sättet Jens byggs upp på är verkligen perfekt och mycket trovärdigt och det är av stor vikt i den här boken.

Mina smala axlars längtan är ingen ny favoritbok, men i sin genre sticker den ut tack vare speciella inslag, ett kvickt och härligt språk, och karaktärer det är tydligt att man jobbat hårt med. Resultatet blir en unik bok som tydligt för fram sitt fina budskap, men på ett humoristiskt och lättsamt sätt. Jag är dock osäker på om längden är en för- eller nackdel, för med färre sidor skulle det vara den perfekta "läsa-bara-för-att-koppla-av"-boken, men nu blir den något slags mellanting.

Betyg: 
    ☆ 

Författare: Maria Frensborg
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2017
Antal sidor: 376 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Mina smala axlars längtan
Annat: 

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i E-format finns på Adlibris, Bokus och CDON


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)