lördag 17 mars 2018

Kronprinsessan

Recensionen kan innehålla spoilers från tidigare delar 

Kronprinsessan är den från början oplanerade fortsättningen efter de tre böckerna om America och Maxon och deras oväntade kärlek. Nu har många år gått, och här möter vi istället Eadlyn Schreave. Hon är dotter till Maxon och America och som artonåring och därmed äldst i syskonskaran är hon Illéas första kvinnliga tronarvinge. Snart kommer hon vara mäktigast i landet, men hon är osäker på om hon kommer bli lika älskad av folket som hennes föräldrar. 

Numera är det orättvisa kastsystemet avskaffat, men trots det råder missnöje i landet. Till Eadlyns förfäran involveras hon och hela hennes framtid i sina föräldrars planer på att lugna folket. De vill nämligen hålla ett nytt Urval, där hon ska hitta sin make, men Eadlyn är inte redo och dessutom kan hon inte tänka sig någon hon vill dela sitt liv och ansvar med. Trots det tvingas hon in i Urvalet, som kanske kommer förändra hela hennes liv, för alltid. 

Jag kunde inte låta bli att känna att jag hade missat någonting, att det fanns ett gapande hål i skyddsnätet jag skapat åt mig själv.
   Men det fanns ingenting jag kunde göra nu. Jag hade redan tagit språnget.
s. 37-38


* * *

Jag inbillar mig att det är riktigt svårt och utmanande att skriva en oplanerad fortsättning på en trilogi som redan känns så avslutad, för efter Den utvalda var jag ganska nöjd, och den kändes som ett bra slut på berättelsen om America Singer. Kiera Cass visar dock ännu en gång på enorm författarskicklighet när hon skriver sin uppföljare och får mig att vilja läsa nästa (och sista) bok direkt.

Från början var jag skeptisk till att jag skulle ha fått nog av Cass värld och att handlingen nu skulle kretsa kring America och Maxons artonåriga dotter. Jag var föga imponerad av återseendet av Harry, Ron och Hermione i den åttonde boken, för de kändes helt fel som vuxna med barn. Här blir det dock bra, och jag tror att det beror på att Cass valt att behålla America och Maxon och tidigare karaktärer väldigt mycket i bakgrunden, så man känner aldrig någon sorg över att de inte är som tidigare, då Eadlyn är den uppenbara huvudpersonen, vilket helt klart är en fördel.

I början är jag dock väldigt skeptisk till Eadlyn, men det får jag äta upp senare. Först är jag lite besviken över att hon inte har Americas rebelliska och humoristiska drag, även om jag känner igen mig mer i henne än hennes mamma. Däremot utvecklas hon snabbt och förändras mycket, och blir mer och mer intressant och till en sådan där karaktär man verkligen aldrig slutar fascineras av, så det var helt klart en positiv överraskning.

Ytterligare ett Urval kändes också som en lite sliten handling, men jag tror att det kan vara en av de bästa handlingar som en författare någonsin kommit på, för romantiska gester känns aldrig dåligt underbyggda, då allt kretsar kring romantik, och så många olika relationer byggs, vilket är fascinerande att läsa om. Här lyckas Cass dessutom om möjligt bättre än i tidigare böcker, för av de 35 killarna är det omöjligt att veta vem som ska bli utvald, och det gör läsningen ständigt spännande, och sidorna bara flyger förbi.

Dessvärre är ju boken som när man tittar på "Talang" och "efter pausen" visar sig vara efter pausen, fast också efter två eller tre avsnitt. För inte kommer man närmare svaret på hur Urvalet ska sluta när de 324 sidorna är förbi, och det är smått irriterande då boken, liksom tidigare böcker, känns lite halv. Samtidigt hade det inte blivit bra om man hade fått svaret efter dryga 300 sidor, och att Cass vågar skriva sina böcker på det här lite annorlunda sättet visar än en gång hur skicklig hon är!

Kronprinsessan är jag från början mycket skeptisk till, men skepsisen ersätts snabbt av att jag blir grymt imponerad av hur Kiera Cass än en gång lyckas så långt över förväntan. Det tar inte lång tid innan jag fastnar för karaktärerna, och Urvalet slutar aldrig att engagera då det är omöjligt att förutsäga hur det ska sluta. Dessutom blir det inte ett dugg så där fel som det kan bli när "x år senare"-boken kommer, utan det här blir bara ett kärt återseende av Illéa och dess kungafamilj!

Betyg: 
     

Författare: Kiera Cass
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsår: 2017 (original: 2015) 
Antal sidor: 324 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: The Selection, Del 4
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Heir
Andra delar i serien: CeremoninElitenDen utvaldaDrottningenThe Selection Stories: The Prince & The Guard
Annat: 

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i E-format finns på Adlibris och Bokus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)