lördag 17 februari 2018

"Jag har så många berättelser som vill ut." - Intervju med Cecilia Kostenius Larsson

God morgon, alla! Här firar vi in helgen med en spännande författarintervju. Bakom svaren står Cecilia Kostenius Larsson, författaren till De Ursprungliga, som jag recenserade förra veckan. Den recension kan ni läsa här, och läs nu vidare för att lära känna författaren själv lite bättre!

Beskriv De Ursprungliga med en mening!
De Ursprungliga är en bok om att vara sig själv, om att samarbeta, och om att ta vara på varandras olikheter som tillgångar.

Varifrån kom inspirationen till boken?
Idén till den här bokserien kom i samband med att jag började känna mig utbränd. Jag funderade mycket kring varför så många i dagens samhälle mår dåligt. Var kommer all negativ energi ifrån? Då fick jag en tanke om det här viruset som vill ta sig in i världen, och som sprider olycka och sjukdom omkring sig, förpestar allt som är rent och hindrar människorna att leva ett lyckligt liv. Och då tänkte jag att om vi någonsin ska kunna bli av med den här negativa energin som sprider sig i världen, så måste vi jobba på det allihop, oavsett var vi kommer ifrån och vilket ursprung vi har. Ur detta föddes idén om att världens olika folkslag måste kämpa tillsammans.

Vad är det svåraste med att skriva fantasy?

Det är egentligen väldigt lätt att skriva fantasy, eftersom det inte finns några ramar att hålla sig inom. Allt kan hända och om något inte finns så är det bara att uppfinna det. Det behöver inte vara historiskt korrekt, och man kan utmana alla normer. Det svåraste är väl i så fall att få det att verka trovärdigt, att läsaren köper det man skriver.

Vad är det bästa med att vara författare?
Det bästa är att få skriva ner alla idéer som trängs i huvudet. Jag har så många berättelser som vill ut. När jag sätter mig vid datorn och börjar skriva hamnar jag snabbt i flow, och helt plötsligt har det gått flera timmar. Det är som att man får fly in i en egen värld. Det är jättespännande att gå omkring i den världen och bestämma hur allt ska vara, även om det inte alltid blir som jag har tänkt mig från början. Ibland är det som att mina karaktärer lever sina egna liv, så att jag måste ändra historien tills det passar dem. Det är lite som att se en film där man själv får bestämma handlingen, eller kanske mer som att spela ett spel där man styr olika avatarer.

Vem borde läsa De Ursprungliga?
Alla som gillar fantasy borde läsa De Ursprungliga. Boken har i och för sig gillats även av dem som i vanliga fall inte brukar läsa fantasy, så om man är öppen för att allt inte är som i vår verkliga värld så kan man ge boken en chans. De Ursprungliga har tilltalat både ungdomar och vuxna, så åldern har ingen betydelse. Det är en så kallad crossover novel som passar alla. Språkmässigt bör man nog vara över 13, för det är en del äldre ord och uttryck som kan vara svåra att förstå, men det beror såklart på läsvana och om man i övrigt är van vid ”fantasyspråk” som brukar vara lite ålderdomligt.

Ge mig ditt bästa tips på en ungdomsbok!
Åh, det finns så många att välja mellan. Den första jag kommer att tänka på är Guldkompassen av Philip Pullman. Den utspelar sig i ett parallellt universum där varje människa har endaimon, ett slags själsdjur som finns utanför den fysiska kroppen. Boken handlar om Lyra som måste ta upp kampen mot onda människor som vill stjäla daimoner från barn.

Har du något bra skrivtips?
Det är att skriva. I början ska man inte bry sig så mycket om skrivregler, layout och upplägg. Bara skriv. Efteråt kan man se över strukturen, flytta stycken fram och tillbaka, fylla på och stryka bort samt kolla stavning och ordval. Men först måste man få ur sig sin historia.


Vad är planen för De fem elementen? Hur många böcker blir det?
Det kommer att bli fem böcker i serien, en bok för varje element. Den andra delen Gudarnas skymning kommer enligt planen att släppas i maj 2018, och efter det blir det alltså tre till. Jag har redan börjat få idéer till flera sidohistorier som utspelar sig i samma värld, men de kommer i så fall att bli helt fristående.
Läs mer om Cecilia Larsson Kostenius och hennes böcker här:
www.facebook.com/defemelementen
www.ymperia.com/defemelementen



Tack, Cecilia, för dina intressanta och spännande svar, och för att du ville vara med i intervjun!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)