onsdag 31 januari 2018

Hippiespåret


Tack, Fredrik Sandberg, för ett spännande recensionsexemplar!

Hippiespåret är fotografen och numera också författaren Fredrik Sandbergs debutroman. I boken möter vi Jack som bor i Enköping men vill ha mer. Han har gjort backpacker-resor tidigare, och nu har han och hans kompis stora planer på gång. När kompisen ställer in i sista sekund väljer Jack att åka ändå och det blir en resa han sent ska glömma.

På sin väg genom Europa mot Asien möter han människor från alla världens hörn. Han knyter nya band och försöker samtidigt hitta sig själv. Snart visar det sig dock att någon annan är på jakt efter honom och kanske också flera andra backpackers. Man talar om "The Backpacker Killer" och tillsammans med sina nya vänner försöker Jack ta reda på vem som är skyldig till alla mystiska dödsfall. Eller så kanske det är som vissa andra säger - bara en rad märkliga sammanträffanden. 

Ingen saknar en ensam soloresenär.
s. 65

* * *

Fredrik Sandberg, författaren till Hippiespåret, kontaktade mig och frågade om jag ville ta emot ett recensionsexemplar av hans debutbok. Han var främst intresserad av min åsikt om huruvida boken som är skriven för vuxna även passar för ungdomar, och det tycker jag definitivt att den gör. Det är inte den första bok jag skulle välja att läsa som tonåring, men den är inte för svår för unga att läsa. Dessutom kan man som ung känna igen sig väldigt mycket. Många karaktärer är unga vuxna och boken handlar mycket om att finna sig själv, och det är ju en aktuell fråga för de flesta ungdomar. 

Dessvärre är det inte riktigt min typ av bok. Jag finner den ganska platt och långdragen och kommer aldrig in i den så bra som jag önskat. Även om det händer saker på varje sida känns ingenting avgörande, och det är svårt att veta vad målet med boken faktiskt är. Jag tycker inte heller att det finns någon tydlig röd tråd eller något sammanhang, och det känns som att grejen med "The Backpack Killer" är inslängd i sista sekund, för det passar inte riktigt in.

Däremot är det en väldigt intressant bok att läsa. Sandberg själv har gjort en liknande resa som Jack i boken, och det gör att det känns väldigt äkta och trovärdig. Det är alltid spännande att läsa böcker delvis baserade på verkligheten, och där är Hippiespåret inget undantag. Dessutom är det väldigt spännande och intressant att läsa om Backpacker-kulturen, då jag inte hade någon kunskap om den tidigare. Jag får en förstaklassig inblick i hur den ser ut, och det är väldigt givande och gör boken unik. 

Ytterligare en fördel med att fokus ligger på backpacking är alla miljöombyten. Jack reser genom länder som Tjeckien, Pakistan, Indien och Nepal och det är väldigt intressant att läsa om kulturerna i dessa olika länder. Författaren väver in fakta på ett riktigt bra och lättsamt sätt, vilket gör att man lär sig mycket utan att boken blir för tung, och jag älskar att lära mig något nytt när jag läser. Det är riktigt spännande att läsa om de kulturella skillnaderna, och det är dessa inslag i boken jag kommer bära med mig. 

Språket är tyvärr inget jag fastnar för, då jag finner det ganska vulgärt och även segt. Boken tar lång tid att läsa och det finns sådana uttalanden som jag aldrig skulle ta i min mun åtminstone på var tionde sida, vilket är synd. Dessutom är boken fylld av skrivfel, vilka blir ett mycket störande moment. Det är saker såsom särskrivningar, avsaknad av frågetecken och kommatecken i dialoger, felstavningar och felaktiga böjningar av verb, och tillsammans gör de här sakerna att boken i sin helhet känns slarvigt gjord. 

Jag kan dock ha delvis överseende med att några småfel smugit sig in, för det verkar som att författaren själv gjort nästan hela (?) jobbet, då boken är utgiven på ett eget förlag. Här är de där felen dock på tok för många, och det gör att hela känslan av boken blir sämre. Den känns slarvigt skriven och genomläst. Jag måste dock ge författaren cred för att han faktiskt skrivit den här boken själv så bra som han trots allt gjort det, och jag är glad att jag fick följa med på delar av hans resa längs Hippiespåret.

Hippiespåret är en bok för vuxna, men tack vare de unga karaktärerna och inslagen om att finna sig själv passar den också bra för tonåringar. Handlingen är väldigt intressant och lärorik - både om backpacking och olika länder och deras kulturer. Inslaget med "The Backpacker Killer" sänker dock boken, då det inte riktigt passar in. Språket är också en besvikelse, då det utmärks av stavfel och liknande, vilket tyvärr påverkar hela en i övrigt unik och intressant bok med mycket att delge sina läsare!

Betyg: 
    ☆ 

Författare: Fredrik Sandberg
Förlag: Hippiespåret
Utgivningsår: 2017
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 543 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 15+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Hippiespåret
Annat: 

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i E-format finns på Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)