fredag 19 januari 2018

Harry Potter och Dödsrelikerna

Recensionen kan innehålla spoilers från tidigare delar 

Harry Potter och Dödsrelikerna är den sjunde delen i serien om trollkarlen Harry Potter. Innan den åttonde boken kom 2016 var det dessutom den sista boken om Harry, Ron, Hermione och alla andra i det magiska England J. K. Rowling byggt upp. Här ställs allt på sin spets och döden jagar Harry och alla andra utan avbrott. 

Istället för att återvända till Hogwarts beger sig Harry ut på en omöjlig jakt efter de horrokruxer Voldemort har skapat. Det var Dumbledores sista önskan, men hur ska man hitta något man inte vet vad det är? Dessutom är dödsätarna Harry, Ron och Hermione dem hack i häl, och deras vänskap sätts på prov om och om igen. Det är nu det gäller - ska Voldemort äntligen besegras, eller kommer ondskan vinna?

Gröna ljusstrålar sköt förbi dem igen. Harry hade ingen aning om vilket håll som var uppåt och vilket som var neråt. Det brände fortfarande i ärret, han väntade på att dö i vilken sekund som helst. En figur med huva befann sig på en kvast bara några decimeter ifrån honom, han såg hur den lyfte sin arm...
s. 68

* * *

Jag både älskar och avskyr att läsa en series sista bok. Älskar för att äntligen så får man ett avslut, och förhoppningsvis ett bra sådant, men avskyr för att nu är det över och man kommer inte möta karaktärerna i samma situationer igen. Harry Potter och Dödsrelikerna är inget undantag, för jag älskar boken, men när den är slut växer en lite ledsam känsla av tomhet i mig. 

Det som gör just Harry Potter och Dödsrelikerna speciell och inte bara till en av sju böcker är att relationer och karaktärers roll är större än tidigare. Det är mer press på bland annat Harry, Ron och Hermiones vänskap, och även i andra sammanhang knyts nya band, karaktärer återförenas och karaktärer skiljs åt. Och jag älskar det här, för det gör att boken känns så äkta och verklighetstrogen. Det är inte bara magi och vattentäta relationer längre. 

Något annat jag älskar är att Harry har blivit en så duktig trollkarl. Jag som alltid är så himla ambitiös och vill lyckas så bra det bara går har känt mig lite irriterad på Harry i tidigare böcker, då det inte känts som att han ens försökt lära sig. Fast nu är han en så himla skicklig trollkarl och för min del var det lite av en lättnad att han inte bara kastat bort sin unika möjlighet. Man kan ju dock undra hur han plötsligt blivit så duktig på magi...

Ett litet problem med den här boken är att det är så mycket trampande på samma ställe. Alldeles för ofta känns det som att allt bara står stilla och att de inte kommer någon vart, (vilket ju i och för sig stämmer...). Det är dock väldigt frustrerande och jag saknar lite av drivet som varit så tydligt i tidigare böcker och verkligen hade behövts för att lämna mig mållös efter sista sidan. Boken är fortfarande väldigt spännande och det händer så mycket och så många olika saker, vilket gör boken riktigt rolig att läsa, men samtidigt saknas den där sista gnistan. 

Liksom jag skrivit i kanske tre recensioner av Harry Potter-böckerna redan har jag rosat språket nog nu, och det är fortfarande fantastiskt. Sidorna flyger förbi, orden rinner genom ögonen, in i huvudet och raka vägen in i hjärtat, och det gör läsupplevelsen fantastisk och unik och så engagerande. Jag är fortfarande förundrad över hur J. K. Rowling lyckats skapa en så otrolig fantasivärld men ändå får den att kännas så realistisk och verklig. 

Harry Potter och Dödsrelikerna lämnar mig lite ledsen. Boken river upp ett hål i mig - ett hål av tomhet. Men det är ju precis så det ska vara efter en series avslutande bok. Jag känner ledsamhet över att inte längre få följa med Harry på hans äventyr och samtidigt älskar jag boken, för den är fantastisk. Framför allt tack vare det stora fokuset på karaktärer och relationer, och det ständigt proffsiga språket och den fantastiska värld J. K. Rowling byggt upp bara genom sina magiska ord. 

Betyg: 
   

Författare: J. K. Rowling 
Förlag: Tiden (numera Rabén & Sjögren)
Utgivningsår: 2007 (original: 2007) 
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 783 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 10+
Serie: Harry Potter, Del 7
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Harry Potter and the Deathly Hallows
Andra delar i serien: Harry Potter och... De Vises StenHemligheternas kammareFången från AzkabanDen flammande bägarenFenixordernHalvblodsprinsenDet fördömda barnet.
Annat: 

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i E-format finns på Bokus


2 kommentarer:

  1. Älskar Harry Potter! Skulle kunna läsa om dem hur många gånger som helst:) men känner igen vemodet i att läsa ut dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen ett gäng fantastiska böcker, men väldigt tråkigt när serien faktiskt är slut! Det blir ju inte riktigt samma sak om man läser om från början... :)

      Radera

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)