torsdag 25 januari 2018

Harry Potter och Det fördömda barnet

Recensionen kan innehålla spoilers från tidigare delar 

Harry Potter och Det fördömda barnet är boken Harry Potter-fans väntat på i 19 år. Det är repetitionsutgåvan av ett manus till den en teateruppsättning i två delar. Boken och pjäsen tar vid där Harry Potter och Dödsrelikerna slutade - 19 år efter att Voldemort besegrades. Harry Potter är numera en vuxen man med allt vad det innebär. Han jobbar på trolldomsministeriet och försöker ta hand om barnen Lily, James och Albus och måste samtidigt stå ut med mardrömmar om mörkrets herre.

När Albus ska börja på Hogwarts blir det inte riktigt som varken han eller Harry tänkt. Albus blir placerad i Slytherin och de andra eleverna retar honom. Han börjar tröttna på att leva upp till allas förväntningar av Harry Potters son och Harry vet inte hur han ska hantera situationen. Snart får han dock annat att tänka på, då det verkar som att mörka krafter är på väg tillbaka. Ska Harry, Hermione, Ron och de andra kunna stoppa dem måste de dock ta hjälp från tidigare fiender...

ROSE
Ryktet säger att han är Voldemorts son, Albus.

   En hemsk, besvärad tystnad infinner sig.
s. 26


* * *

Jag har väldigt blandade åsikter kring och känslor för den här boken. Något jag älskar avskyr jag lite grann på samma gång, och det är en svår situation. Till att börja med är jag otroligt glad över att jag får läsa mer om Harry, Hermione, Ron och alla andra. Jag tror dock att jag hade uppskattat det mer om jag var ett inbitet Harry Potter-fan som väntat på den här boken i 19 år. Att läsa den direkt efter den sjunde boken förtar nog lite av den mäktiga känslan av att serien så oväntat fick en fortsättning. 

Sedan är jag väldigt kluven till vad jag gillar att läsa om Harry, Hermione, Ron och alla andra ungefär 19 år in i framtiden. Jag har aldrig varit så jätteglad i sådana där: "Vad hände sen?"-grejer, och det här är inget undantag. Problemet här ligger nog främst i att jag har svårt att känna igen den tonårige Harry i fyrtioårige. Jag har även svårt att relatera till de karaktärer jag kunde känna igen mig i tidigare, och jag hinner inte lära känna de nya karaktärer som nu är i min ålder på de dryga 380 sidorna. Men om jag själv hade väntat i 19 år på den här boken hade jag nog varit mer än nöjd med medelålders Harry, Ron och Hermione. 

Något annat jag inte kan bestämma mig för om jag gillar eller ogillar är att läsa ett manus. Boken är väldigt lättläst och går väldigt snabbt att läsa, då texten är luftig, tack vare att det enbart innehåller repliker och mycket korta miljöbeskrivningar. Samtidigt är det just beskrivningarna jag saknar, för J. K. Rowling skriver så målande och intressant, men här får man inte riktigt åtnjuta hennes magiska språk. Det är ju visserligen inget annat än ett manus för en teateruppsättning, och bara att de valt att ge ut det så här är ju roligt. Jag skulle dessutom gärna se pjäsen, så helt tokig är ju boken inte.

Handlingen är verkligen spännande och många gånger oväntad. Bara att Albus hamnar i Slytherins elevhem överraskar mig, och jag älskar att bli överraskad. Sedan kan man diskutera resten av handlingen. Det här med tidsresor är både väldigt intressant, men också väldigt jobbigt att läsa om, för man måste verkligen tänka hela tiden. Jag gillar dock handlingen i stort, och att jag hela tiden kan föreställa mig scenerna på en teaterscen är ett gott betyg. Jag saknar dock relationen mellan Harry, Ron och Hermione, för även om den finns är den inte som förr. Vilket visserligen känns realistiskt, men ändå...

Harry Potter och Det fördömda barnet är drömmen om du har väntat på fler berättelser om Harry och J. K. Rowlings magiska England i nitton (nu tjugo) år. För mig som bara väntade en dag blev det inte riktigt så, men boken är fortfarande riktigt bra, spännande och överraskande. Jag skulle gärna se pjäsen manuset är för, även om jag saknar unga Harry, Hermione och Ron och deras underbara vänskap. 

Betyg: 
    ☆ 

Författare: J. K. Rowling, John Tiffany & Jack Thorne
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2016 (original: 2016) 
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 384 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 10+
Serie: Harry Potter, Del 8
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Harry Potter and the Cursed Child
Andra delar i serien: Harry Potter och... De Vises StenHemligheternas kammareFången från AzkabanDen flammande bägarenFenixordern, HalvblodsprinsenDödsrelikerna.
Annat: 

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i E-format finns på Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)