torsdag 7 december 2017

Norra Latin

Norra Latin är den första boken Sara Bergmark Elfgren skriver själv, efter succén med bland annat Engelsfors-trilogin som hon skrivit tillsammans med Mats Strandberg. Här är första delen i en planerad fristående kvartett utspelad i Stockholm. Norra Latin utspelar sig just på gymnasieskolan Norra Latin, som i den här versionen av verkligheten aldrig lades ner och blev till företagslokaler. 

Norra Latin och dess teaterprogram är många ungas dröm, inte minst Tamars och Cleas. Tamar flyttar till Stockholm från Östersund, men Clea börjar bara på skolan i staden där hon växt upp och levt hela sitt liv. På skolan möts unga med drömmar och ambitioner inom teater, men det är något annat som upptar Tamars koncentration. Legenden om Erling Jensen, en tidigare elev på skolan, som försvann och lämnade en död lärare efter sig, berättas än idag och kanske finns det något uns av sanning bakom. 

Det sägs att det vilade en förbannelse över den där masken. Att den gav sin bärare övernaturliga krafter, men till ett högt pris. Det tog lärarens liv, men Erling var tvungen att betala med sitt eget liv. Sen dess hemsöker han skolan iförd masken, letar efter nån som kan skänka honom ro.
s. 106-107

* * *

När jag stått i kö i mer än en timme i Science fiction-bokhandeln i Gamla stan för att få tag i ett exemplar av Norra Latin på dess smygrelease fick jag en oväntad, positiv överraskning. För plötsligt hade jag nästan 600 sidor underbar läsning framför mig, och det är det första som gör den här boken så bra. Många författare har gjort liknande försök, men med inte ens hälften av sidantalet i Norra Latin kan det inte bli så bra som det faktiskt blir här.

Att skriva en lång bok kräver ju dock lite mer av en författare än det gör att skriva en kortare bok, men för Sara Bergmark Elfgren är det inget problem. Hon skriver med ett fantastiskt flyt och boken är ett rent nöje att läsa tack vare ömsom spännande partier, ömsom djupa partier, roliga delar och läskiga stycken. Författaren har lyckats trycka in så mycket olika element här, men ändå känns det aldrig konstlat, utan mixen är perfekt och resulterar i en lättläst bok vars sidor bara flyger förbi. 

Jag fullkomlig älskar handlingen. Till att börja med är det så intressant att läsa om denna spännande teatervärld som boken är uppbyggd kring, och författaren lyckas verkligen få det att jag kännas äkta. Jag tänker på Cesar och andra stereotyper inom teatervärlden, för de är fullträffar allesammans. Dessutom älskar jag de övernaturliga och smått obehagliga inslagen och den nästan deckarlika gång boken tar, för det gör verkligen att den sticker ut på alla sätt och vis. 

Det här kan även vara första gången jag säger att det är en fördel att boken är lite smått oklar, för det gör den ännu mer spännande och ännu speciellare. Man får tänka mycket själv och få saker skrivs rakt ut, och det gör att man som läsare blir aktiv och får delta i Tamars och Cleas liv och allt de hamnar i. Att varva de två huvudpersonernas perspektiv är också en bra grej, för det ger boken en härlig bredd och får den att bli ännu djupare.

Det enda jag kan klaga på är att jag hade velat ha mer Tamar-Clea. En bok som varvar två karaktärers perspektiv, utan att de två karaktärerna har något med varandra att göra, känns inte riktigt fulländad och det känns länge som två separata berättelser. När krocken väl sker är den dock riktigt bra, och förhoppningsvis var tanken bara att låta det gå långsamt och trovärdigt fram. Kanske sparar Bergmark Elfgren på lite Tamar-Clea till de kommande böckerna..?!

Jag tycker verkligen om bokens karaktärer, för de är så himla vanliga, vilket på något sätt gör dem speciella. De är inte så märkvärdiga egentligen och jag känner ofta igen mig, vilket är ett stort, stort plus. Tamar är helt klart min favoritkaraktär, men jag gillar nästan alla andra också. Även de karaktärer jag ogillar har en plats i mitt hjärta, för de är så intressanta att följa, och känns framför allt så äkta och verkliga, och det är ganska ovanligt.

Norra Latin är den bok jag längtat efter i evigheter, utan att veta om det. Det är boken i mina drömmar, först och främst tack vare dess längd som gör att man får så mycket, och att berättelsen känns realistisk. Språket är fantastiskt och gör att det knappt märks att boken är så lång, och handlingen är unik både tack vare teaterinslagen och mixen av vardag och övernaturlighet, som blir perfekt. Och karaktärerna - jag behöver mer Tamar-Clea och även mer av de där karaktärerna jag ogillar, för de är så intressanta att följa. 

Betyg: 
   

Författare: Sara Bergmark Elfgren 
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2017
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 581 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 
Serie: Stockholmsserien, Del 1
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Norra Latin
Andra delar i serien: -
Annat: 

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i E-format finns på Adlibris och Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)