måndag 25 december 2017

Hjärtlös

Hjärtlös är en bok utanför Marissa Meyers succéserie The Lunar Chronicles, men liksom böckerna om Cinder, Scarlet och de andra är Hjärtlös en re-telling av en känd saga. Här är det berättelsen om Alice och Underlandet som står i fokus och Meyer berättar om den röda drottnings liv innan hon blev den okänsliga drottning som inte drar sig för att röja alla som misshagar henne ur vägen.

När Catherine får veta att kungen planerar att fria till henne blir hon förtvivlad. Catherine är inte alls intresserad av att gifta sig med kungen och bli Hjärter Dam. Hon har alltid drömt om att starta ett bageri tillsammans med sin kammarjungfru och bästa vän och när hon möter hovnarren Jest blir allt komplicerat. Hennes föräldrar förväntar sig att hon ska tacka ja till kungen, men tanken på ett liv med honom gör Catherine olycklig. Catherine gör allt hon kan för att skjuta upp det oundvikliga, och förlorar hon en del av sig på vägen. 

Alla applåderade. Kungen gick upp på scenen längst bort i balsalen. Catherine såg sig omkring och letade efter sina föräldrar, och när hon fick se hur hennes mamma strålade och torkade en tår från ögonfransarna förstod hon att Cheshire menat allvar.
   Hjärter Kung tänkte fria till henne.
s. 50

* * *

Först och främst känner jag spontant att jag måste se/läsa om Alice i Underlandet nu med detsamma, för jag ser med helt nya ögon på Hjärter dam/Röda drottningen numera. Och det är ett starkt bevis på att Marissa Meyer lyckats riktigt bra med sin re-telling. Det känns inte falskt eller overkligt, utan trovärdigt och klurigt komponerat. Man kan ju tänka att det skulle vara enkelt att skriva nya versioner av tidigare verk, men jag tror att det är svårt. Meyer lyckas dock riktigt bra, men det är jag inte förvånad över efter hennes tidigare böcker.

Bokens titel gör ju onekligen att man blir lite illa till mods när man slår upp boken, men sedan möts man av ljus, kärlek, vänskap och bakverk i alla möjliga slag. Sakta men säkert sänker sig dock mörkret över Hjärter och framför allt över Catherine, och kontrasten är så lyckad och så oväntad och så fruktansvärd. Jag blir verkligen berörd och engagerad när jag läser, och slutet som från början känns väldigt långt borta blir till slut så självklart, trots sin hemskhet.

Det är verkligen en speciell bok att läsa, då det är väldigt svårt att veta vad man ska tycka och vem som är den goda. Jag tycker så synd om Catherine genom hela boken, och från början är hon en så god karaktär, men närmare slutet förändras hon till något helt annat och det gör ont i mig att läsa, för trots att jag vet att den gamla Catherine finns därinne någonstans har något mörkt och ondskefullt ersatt henne. Jag kan inte längre riktigt tycka om henne, och att känna så samtidigt som man vill gilla en karaktär är en ovanlig och intressant känsla som Meyer lyckas förmedla. 

Trots att det var ett tag sedan jag såg Alice i Underlandet känner jag igen mycket av den värd som beskrivs i Hjärtlös. Vi har Cheshire, katten som gör sig osynlig, Galna hattmakaren, kaninen med fickuret, Schack med svarta respektive vita drottningen och en massa annat. Och jag gillar verkligen att Meyer på ett så naturligt sätt väver in saker från den saga hon baserat sin roman på, utan att de tar över eller inte märks alls. 

Hjärtlös är lika bra som Marissa Meyers tidigare böcker och inom konceptet med att återberätta en känd saga är författaren både mästare och unik. Jag älskar idén till Hjärtlös och det är speciellt att följa en så god människa på väg in i mörkret, för man vet aldrig hur man ska förhålla sig till henne, vilket gör läsupplevelsen väldigt intressant och tänkvärd. Alice i Underlandet ska helt klart ses om nu, och jag kommer se på ett helt nytt sätt på Hjärter Dam nu!

Betyg: 
   

Författare: Marissa Meyer
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2017 (original: 2016) 
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 447 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Heartless
Annat: 

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i E-format finns på Adlibris och Bokus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)