torsdag 14 december 2017

Battle

Battle, skriven av den norska författaren Maja Lunde och för första gången utgiven år 2014 har nu översatts till svenska. Det är en bok med fokus på dans och dance battles, men också en bok om att inse vad som är viktigt i livet och att våga stå upp för sig själv och för den man är.

Amalie lever ett i det närmsta perfekt liv. Hennes pappa ger henne allt hon pekar på, men plötsligt kommer Kronofogden och Amalie får bara ta med sig en väska med tillhörigheter när de blir av med sitt hem. Efter några osäkra dagar hamnar de i en sämre del av Oslo, och Amalie känner skam och bestämmer sig för att dölja allt för sina vänner. Samtidigt träffar hon hiphoparen Mikael och han introducerar henne till en ny del av dansen och får henne att omvärdera de saker hon har i livet. 

De stod uppradade omkring mig, en hel armé av lögner. Jag kunde inte se slutet på dem. En vacker dag skulle de angripa mig, alla på en gång.
s. 109 (E-boken)

* * *

Det finns saker i Battle som får mig att nära på älska den, men det finns också saker som inte räcker riktigt lika långt. Att det är en bra och delvis unik bok är tydligt, men den når ändå inte så långt, eftersom att den är väldigt kort, platt, förutsägbar och trots alla speciella inslag lite för klassisk. Det är ingen bok som kommer finnas kvar i mitt minne någon längre tid, och i det stora hela är det därför ingen bok som utmärker sig.

Ett väldigt positivt inslag i boken är dans. Huvudpersonen Amalie dansar närhelst hon kan och hon går även på en särskild skola med inriktning på dans. Senare i boken möter hon en hiphop-dansare och hamnar i en okänd värld där dance battles hålls. Jag tror aldrig tidigare att jag läst en bok om just dans och böcker på ett särskilt, lite ovanligt tema går alltid hem, så även hos mig. Eftersom att jag själv dansar är det intressant att följa Amalie, för jag känner igen termer och känslor hon beskriver.

Handlingen i övrigt är också bra. Det finns en tydligt budskap och handlingen är väldigt enkel att följa. Det är inget "läsa mellan raderna" utan allt man behöver veta står på bladen, helt rakt upp och ner. Huruvida det bara är bra kan ju diskuteras, för det är nästan för enkelt att läsa boken. Dessutom är boken väldigt lätt att förutsäga och jag blir aldrig förvånad, vilket är trist. Även om budskapet är fint är det väldigt klassiskt och utslitet och jag hade önskat att Maja Lunde hade något nytt, spännande att komma med. 

Språket är som sagt väldigt simpelt och lättläst. Det är hela tiden lätt att förstå boken, vilket gör att den går snabb att läsa och att man inte behöver anstränga sig så mycket. En väldigt bra bok för mindre läsvana, med andra ord! I övrigt finns det inte så mycket att säga om språket. Det är ganska intetsägande och platt, men fokus ligger inte alls på det, utan allt fokus är på handlingen och Amalies karaktärsutveckling.

Amalies karaktärsutveckling är mycket intressant att följa. Den är också väldigt lärorik och tänkvärd och ger åtminstone mig lite nya idéer och perspektiv på saker och ting. Något som dock är synd är att även fast man får följa Amalies utveckling känns det aldrig som att man verkligen lär känna hennes personlighet, utan även efter mer än 200 sidor är vi fortfarande bara vagt bekanta med varandra. Det gör att jag aldrig får någon bra uppfattning om huruvida jag gillar henne eller inte, men kanske är inte det så viktigt i den här boken.

Battle är en väldigt fin bok, och egentligen är den också riktigt bra. Problemet är att den inte har något djup eller något eget att komma med. Budskapet är tydligt och bra, men alldeles för vanligt och förutsägbart. Inslagen av dans är dock unika i allra högsta grad och de bidrar verkligen till den positiva upplevelse jag får av boken trots allt. Karaktärsutvecklingen Amalie gör är också ett plus, och har du inte redan läst hundratals böcker och söker något relativt lättläst är Battle definitivt en bok jag rekommenderar!

Betyg: 
    

Författare: Maja Lunde
Förlag: Natur & Kultur
Utgivningsår: 2017 (original: 2014) 
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 233 st (Inbunden: 231 st)
Åldersgrupp (Enligt mig): 13-18
Serie: -
Originalspråk: Norska
Originaltitel: Battle
Annat: Läst som e-bok

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i E-format finns på Adlibris och Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)