måndag 11 december 2017

Allt jag inte sa

Allt jag inte sa är Yrsa Walldéns debutbok och tidigare i höstas gavs boken ut på det nystartade imprintet Vox by Opal. I romanen möter vi en kvinnlig huvudperson som aldrig nämns vid namn. Hon är just i färd med att börja plugga på universitet och hennes liv håller på att förändras för alltid. När hon dessutom möter sitt livs kärlek, som hon faller för direkt, blir allt komplicerat.

För Dena är inte som någon huvudpersonen har träffat tidigare. Hon vänder upp och ner på huvudpersonens liv och livet på universitetet blir en känslomässig bergochdalbana. När det dessutom visar sig att Dena redan har hittat sin själsfrände ställs allt på sin spets och huvudpersonen måste bestämma sig för hur hon ska gå vidare utan att förlora sig själv på vägen.

Det är introduktion och jag sitter inklämd mellan en kille som jag har glömt bort vad han heter och en tjej som heter Sanna som bor i samma korridor som jag och det är första gången jag ser dig.
s. 9


 * * *

Det första jag känner när jag läser är att det här faktiskt är något nytt, något unikt. Man kan ju inte säga annat än om att det är en riktigt bra start för en bok. Yrsa Walldén gör något vågat i sin debutbok och skriver boken till ”dig”, vilket gör läsupplevelsen väldigt speciell, och intressant. Jag har tidigare aldrig läst en bok som är skriven till en person på det sättet, och det gör boken väldigt fin och betydelsefull för mig.

Ett mindre problem är dock handlingen. Till att börja med är idén till handlingen inte så speciell. Det är klassisk kärlek, fast med en liten tvist, då inslag av HBTQ kommer in, och det gör ju att boken sticker ut lite grann. I övrigt är dock ingenting något nytt, och boken känns dessutom ganska avlägsen. Jag får aldrig grepp om varför huvudpersonen blir förälskad i Dena och det gör att jag har svårt att förhålla mig till det och att berättelsen känns ganska overklig.

Språket däremot är en mycket positiv överraskning. Bortsett från att boken skrivs till ”dig” så gillar jag språkets luftighet. Det är väldigt koprta kapitel, och här passar det riktigt bra, för sidorna bara flyger förbi och boken läses snabbt ut. Och när man har läst ut den sitter man där, lite halvt mållös och försöker förstå vad det är för en vacker berättelse man just har fått ta del av. Jag tycker dock att det ibland går lite väl snabbt fram och väldigt mycket tid passerar på få sidor. Samtidigt hade det varit sämre om det varit tvärtom - kärlekshistorier som utseplar sig på bara några dagar har jag fått nog, för de känns alltid overkliga.

En annan speciell sak med Allt jag inte sa är att huvudpersonen aldrig nämns vid namn. Egentligen trodde jag inte att det skulle ha någon betydelse, men jag inser nu att det faktiskt har det. Istället för att fokusera på en person fokuserar jag på personens känslor och handlingar och relationer med andra människor, och det är ett nytt och väldigt intressant sätt att ta del av bok på. Det blev ett oväntat, men intressant och passande, inslag!

Allt jag inte sa är en kort, liten bok som jag ändå kommer hålla kvar i minnet. Det är inte tack vare handlingen, som är väldigt klassisk och något overklig, utan det är tack vare språket och de speciella och nya berättartekniker författaren tar sig an. Huvudpersonen nämns aldrig vid namn och boken är skriven till ”dig”, och det gör läsupplevelsen unik och väldigt intressant. Dessutom är boken så vacker och oväntad, så den kommer finnas kvar hos mig väldigt länge. 

Betyg: 
   

Författare: Yrsa Walldén
Förlag: Vox by Opal 
Utgivningsår: 2017
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 214 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 14+ 
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Allt jag inte sa
Annat:

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i E-format finns på Adlibris och Bokus


2 kommentarer:

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)