onsdag 15 november 2017

Flykten från Olympo

Tack, Lisa Hågensen, för recensionsexemplaret!

Flykten från Olympo är första delen i Lisa Hågensens dystopiska serier Purebred. Långt in i framtiden har raser och religioner eliminerats, allt för att skapa fred. Thorbi och hans vänner lever isolerat i Olympo, men när Dora försvinner arrangerar de en flykt för att återfinna henne igen. De tar sig ut ur Olympo och upptäcker en värld de inte visste fanns.

Ute i friheten är inget frid och fröjd. Hotfulla grupper stryker över de ruinerade områdena som var ett samhälle innan krig förstörde allt. Och Thorbi och hans vänner får dessutom höra talas om en fruktansvärd plan om att erövra Europa. Ord som Förintelse och läger med slavar uppkommer, och det verkar som om deras försvunna vän är i större fara än de först trodde.

Vi har funnits här i Olympo i över åttio år utan att en enda människa kommit hit. Tyvärr är vi nog ensamma kvar. Ensamma kvar på en söndrig planet, långt borta från förfallet som ödelade världen, annars hade vi inte lyckats överleva den sista katastrofen.
s. 31

* * * 

För det första är jag lite kluven till idén att skriva en bok om framtiden där en ny förintelse av folkgrupper sker. Det är en intressant idé, men samtidigt känns det lite för enkelt. Det är ju inte samma sak som att komma med en helt ny idé, och dessutom känns det lite sådär att använde en sådan här händelse och förenkla och mildra den lite. Att tala om Förintelsen är ju samtidigt mycket viktigt och tanken är god, men jag vet inte om det här är rätt väg. 

En annan sak som stör är att jag aldrig känner någon spänning när jag läser. Thorbi fastnar i hisschakt, karaktärerna jagas av ondeskulla människor, flyr, rymmer... Men jag känner aldrig något när jag läser. Det blir aldrig spännande och jag saknar det där drivet som man ju vill ha. Några cliff-hangers hade inte gjort något... Jag blir aldrig heller skrämd och känner helt enkelt ingenting när jag jag läser.

Boken berör mig helt enkelt för lite och det gör att den känns oäkta. Jag har även ganska svårt att föreställa mig det jag läser om, och det beror på att beskrivningar av både händelser och miljöer är svåra att ta in, även om de inte är obefintliga. Boken har dock ett riktigt bra flyt och går snabbt att läsa, och det är en fördel. Jag vet dock inte riktigt om vad jag läst när boken väl är utläst, men det är ju en annan historia, och bra flyt är trots allt en stor bedrift att lyckas med. 

Angående karaktärerna känner jag inget särskilt. Jag klickar aldrig med Thorbi, vilket är en nackdel för resten av boken, och det kan bero på att han är kille och för att vi inte har något gemensamt. Något som dessutom stör mig är ordet "freak" som används som någon form av svordom. Det är egentligen bara märkligt, men det är något jag hakar upp mig på och som försämras min känsla av boken som helhet, vilket ju är väldigt synd. 

Flykten från Olympo är en helt okej bok, men för mig blir det fel av flera anledningar. Jag klickar inte med huvudpersonen och stör mig på ordval, men för de utan konstiga idéer är boken läsvärd. Men även om språket har ett riktigt bra flyt saknar jag spänning, driv och cliff-hangers. Jag blir aldrig berörd och har svårt att ta in både beskrivningar och vad som egentligen händer i boken. Och tanken med en modern Förintelse är jag väldigt kluven till...

Betyg: 
    

Författare: Lisa Hågensen
Förlag: Fusce Förlag
Utgivningsår: 2017
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 278 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13-18
Serie: Purebred
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Flykten från Olympo
Andra delar i serien: Herrefolket
Annat: 

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i E-format finns på Adlibris och Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)