onsdag 19 juli 2017

Nytt recensionsformat

Godmorgon!

Tidigare format
Kanske har ni inte ens tänkt på det, men sedan några recensioner tillbaka har jag ändrat om själva upplägget lite grann. Och jag är riktigt nöjd! Mina recensioner innan såg så himla tråkiga ut när de inleddes med ren information om böcker, för att fortsätta med en handling tagen från någon hemsida och sedan mitt omdöme.

Visste ni förresten att jag försökte göra varenda recension nästan likadan. Alltså, jag försökte skriva om saker i samma ordning. Stycke ett var handling, stycke två språk och så vidare... Det fungerade dock inte alltid, för ibland skrev jag mer och ibland mindre. Men något som (i princip) alltid var konstant, var antalet rader i varje stycke. Fem skulle det vara här i mitt inläggsdokument, alltid. Det blev ju dock inte alltid lika när recensionen väl var publicerad, men textmängden var ungefär den samma i varje recension.

Aktuellt format
Nu förstår jag inte ens varför jag ville ha det så! Det är ju förfärligt! Recensionerna blir ju inte helt rättvisa när jag bara "fick" skriva ett visst antal rader om språket eller något. Så för ett tag sedan började jag fundera på ett nytt sätt att skriva recensioner på. Ett sätt där jag bara skriver precis vad jag tänker, tycker och känner, utan någon särskild ordning eller längd. Mina nya recensioner blir så mycket mer personliga, särskilt eftersom att jag inte längre inleder med trista fakta, utan istället avslutar med dem.

Jag tycker även att formatet känns lite mer "tidningslikt" och hoppas att det blir roligare att läsa. De tidigare ganska robot-aktiga recensionen känns förhoppningsvis mycket personligare, vilket nog gör dem mycket bättre. De känns även mer genomarbetat än tidigare, främst då jag inte inleder med ett kopierat stycke om bokens handling, utan faktiskt skriver ihop något själv. Jag har även med ett citat i varje recension, så dem tar i allmänhet mer tid att skriva.Men de är så mycket bättre och roligare att skriva än tidigare recensioner, så det är det absolut värt! 

Vad tycker ni själva om mitt nya format? Vilka recensioner fastnar ni för? Och om ni bloggar - hur gör ni själva? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)