söndag 23 juli 2017

En av oss ljuger

En av oss ljuger, skriven av Karen M. McManus, är en bok just nu aktuell hos B. Wahlströms. Den bästsäljande författaren har skrivit en modern och nytänkande deckare som påminner lite grann om Pretty Little Liars med sin idé. Redan från början engageras man i boken och mordmysteriet och högsta prioritet blir att lista ut vem som ljuger.

Fem elever får kvarsittning. Det är geniet, atleten, prinsessan och den kriminelle. Och den person som alla har en anledning att avsky - Simon, som skapat en skvallerapp som han ständigt uppdaterar, där ingen vill hamna. Men något går fel på kvarsittningen och en person dör. De fyra andra blir huvudmisstänkta och alla tycks ha motiv, men vem är det egentligen som ljuger?


Hon är en prinsessa och du är en sportfåne, säger han. Sedan pekar han med hakan mot Bronwyn och Nate i tur och ordning. Och du är geniet. Och du är kriminell. Ni är levande tonårsfilmsklichéer, allihop.
   Du, då? säger Bronwyn. [...]
   Jag är den allvetande berättaren, säger Simon.
   Bronwyns ögonbryn åker upp bakom de svarta glasögonbågarna.  Sådan finns inte i tonårsfilmer.
   Ah, men Bronwyn. Simon blinkar åt henne och häller i sig vattnet i en enda lång klunk. De finns i verkliga livet.” [...]
Simon håller upp sin mugg och grimaserar. Det här smakar skit. Han släpper muggen och jag himlar med ögonen åt hans försök att vara dramatiskt. Till och med när han faller omkull på golvet tror jag fortfarande att han bara larvar sig. Men sedan börjar han väsa.
s. 17-18

* * *

Åh! Jag älskar det här! Jag älskar den klockrena mixen mellan high school-liv, intriger och deckare. Det gör boken speciell, för det är varken bara en "sådan där vanlig high school-bok" eller bara en deckare. Den är så mycket mer än bådadera. Jag älskar deckare och M. McManus gör mig inte besviken. Hon levererar ledtråd efter ledtråd, vänder upp och ner på allt minst trettioelva gånger och får mig verkligen att vilja veta vad som ska hända. Och det lyckas man så småningom med. En deckare där svaret är alldeles för uppenbart, eller tvärtom - inte ens möjligt att hitta som läsare, det är ingen bra deckare. Men det här är perfekt!

På mindre än 400 sidor hinner så mycket hända, vilket är imponerande. Hemligheter avslöjas, karaktärer utvecklas, band knyts, band bryts, lösningen på mysteriet tar många olika vändningar, personer misstänks, personer frias, tidningar rapporterar... Det är så skickligt hur så mycket ryms mellan pärmarna, och det utan att något känns förhastat eller tillgjort. Relationernas utveckling känns äkta, boken har ett djup, och saker går lagom snabbt fram, trots att det är så mycket som händer hela tiden.

Man får följa fyra olika personer i jag-form ur deras perspektiv. Så snabbt räknat får de ungefär 100 sidor var, vilket kan låta som väldigt lite. Fast på något sätt räcker det. Det räcker för att jag ska knyta band till åtminstone vissa personer och lära känna dem som man kan lära känna en annan karaktär genom en hel bok. Än en gång - imponerande. Bytet av perspektiv blir inte heller särskilt rörigt, även om det ibland går lite snabbt mellan de olika och man får svårt att veta vem "jag" är just då, eftersom att man i all hast missar att läsa personens namn i början av kapitlet... 

För läsa vidare vill man ständigt göra! Det tar inte lång tid innan någon dör och sedan är brottet ett faktum och en spännande jakt på mördaren tar sin början. En jakt fullspäckad med hemligheter, hot och intriger, men också vänskap och kärlek. Helt enkelt sådant som nästan alla gillar, i alla fall någonstans. Man fattar så snabbt tycker för karaktärerna och sedan måste man ju bara läsa vidare för att få veta vem som egentligen är en mördare, och det är ständigt så spännande i och med alla ledtrådar och hemligheter som kommer fram.

Så det är en riktigt effektiv berättarteknik som används. Lite klassiskt det där med hemligheter och så, men det fungerar och jag fastnar verkligen! Och när inläggen på sociala medier började komma från den skyldige blev allt ännu mer spännande och storyn fick ännu en dimension. Åh, det var ju så obehagligt att läsa mördarens ord! Men ändå ett bra inslag, för det blev ännu en ledtråd i jakten på den skyldige. Ledtrådarna är för övrigt många och väldigt välgjorda, vilket gör att man som läser kan vara med, vilket jag älskar!

Som sagt lyckas karaktärerna uppta mycket mer plats än vad som borde vara möjligt på 400 sidor när boken redan är så fyllig och rik. Jag tycker verkligen om dem allihop. Själva grejen med att de är tonåringsstereotyper som sedan utvecklas och blir vänner med varandra känns lite klyschig, men jag älskar det ändå! Det är så fina relationer som utvecklas och på sida 298 och 333 dog jag en smula... Och det visar verkligen hur skickligt Karen M. McManus skriver, för hon lyckas verkligen få mig att känna något med sina ord. 

Karaktärernas utveckling är som sagt lite väl klassisk och tillgjord, men jag tycker ändå om det, för det är lite... hoppfullt att läsa om sådant. Den smarta som vågar ta ut svängarna, den kriminelle som byter bana, sportkillen som slutar vara sin pappa till lags och leva hans dröm och istället prioriterar om och prinsessan som inser vad riktig vänskap är. Så fint! Och med ett riktigt bra budskap lyckas M. McManus bara smyga in allt det här i sin inte alltför tjocka deckare. Fantastiskt!

Men en deckare är ju ingenting utan själva mysteriet och jag måste säga att det är så bra uppbyggt. Det är trovärdigt och listigt och ledtrådarna planteras skickligt ut för att läsaren ska kunna hänga med, men inte komma alltför långt alltför snabbt. Kanske blev det ibland lite väl hysteriskt med tidningar, anklagelser, förhör och häktningar, men det är okej. För i slutet så kände jag mig verkligen lurad och tänkte att "jamen, så klart!". Och det är ju så det ska vara!

En av oss ljuger är allt man kan vänta sig av en modern deckare, och lite till. Det är en välskriven, väl genomtänkt och ständigt spännande bok. När man minst anar det röjs nya hemligheter och intrigerna avlöser varandra samtidigt som M. McManus tar varje chans att leda en på villospår i riktig deckaranda. Samtidigt rymmer boken även djupa relationer och att få med allt som är med på under 400 sidor - det är imponerande och skickligt! Det är helt klart en deckare, men även så mycket mer än bara en deckare. Det är en unik bok!

Betyg: 
     

Författare: Karen M. McManus
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsår: 2017 (original: 2017) 
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 389 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: On of us is lying
Annat: 

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i E-boksformat finns på Adlibris och Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)