måndag 5 juni 2017

"Vita tigern"

Av Christin Ljungqvist

Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsår: 2017
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 415 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 12-18
Serie: ?
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Vita tigern
Annat: 

Handling: Till hotell Vita Tigern i Göteborg kommer människor från hela världen, på flykt undan krig eller för att skapa ett bättre liv för sina barn. Avalon har
vuxit upp här, lekt i lobbyn, hjälpt till i köket, hämtat resande från luftskeppen.
På nyårsnatten brakar en svävare ner i isen vid Götaälvbron, och tillsammans
med sina vänner börjar Avalon leta efter föraren. Men under sökandet snubblar
hon över en familjehemlighet som visar sig större än hon ens kunnat föreställa
sig.

-Handling från Bokus.se

Omdöme: Man befinner sig Göteborg år 2296, i en unik, välgjord och intressant värld. Det är kanske inte så konstigt att startsträckan blir ganska lång. Fast samtidigt hade jag önskat en lite mindre informativ början. Jag kunde gärna varit ovetandes om saker ett tag, och så hade förståelsen sakta kommit lite mer naturligt än nu. Nu radas information kring världen upp på de första 70 sidorna och det gör det lite för tufft att ta sig igenom bokens början. 

Boken utspelar sig ungefär 280 år in i framtiden, men ändå skapas mycket igenkänning och det känns faktiskt inte helt otroligt att det här är världen som den kommer vara då. Det är flyktingar, en värld efter "de svarta åren", en värld numera fri från koldioxidutsläpp, och en värld där svävare och linbanor fyller gatorna. Det är en mycket välgjord värld. Den känns trovärdig och är väl genomtänkt. Inget lämnas åt slumpen, utan Ljungqvist har svar på allt.

Efter en ganska seg början tar boken fart och en spännande handling tar sin början. Det som från början är en ganska fånig detektivlek blir till något mycket större och allvarligare, och det hela kom väldigt oväntat. Dock känns saker och ting inte alltid helt verkliga. Det är lite för många sammanträffanden och en del saker överdrivs i onödan. Men boken är intressant och spännande, om än ganska avlägsen då året ju är 2296 och inte 2017. 

Språket är tråkigt och det känns som att man valt att lägga allt fokus på handlingen, men utan ett språk är en bok ingenting, så det är synd. Jag reagerar på hur trista och ickelevande dialoger och beskrivningar är. "Säger" återkommer hela tiden, och ersätts sällan av "utropar", "frågar", "skrattar" eller något annat. Det gör boken platt och den lever inte hos mig. Jag dras inte med och känner inget, och det gör boken seg och svårläst.

Något jag tänkte på medan jag läste är att om Avalon berättat i jag-form hade boken blivit bättre. Nu känns den så avlägsen. Boken hade även vunnit på att vara 100-150 sidor kortare. Det är många sidor bara som utfyllnad, helt i onödan. Antingen behövdes mer action, eller färre sidor, för nu är det för mycket transportsträcka. Något jag dock gillar är tydligheten genom datum. Det ger ett bra tidsperspektiv, även om det känns overkligt ibland.

För mycket att bokens problem ligger i just det. Det är mycket orealistiska händelser och annat. Jag förstår bland annat inte hur en viss person i gul kappa inte bytte den när den blev igenkänd. Lite för bra för att vara sant, va? Och Avalon känns ganska overklig hon med. Det är så fånigt med alla ord hon inte förstår, och hur hon igen och igen bryter mot regler och löften. Det är irriterande att läsa om en person man inte fattar tycke för, och så är det här.

De övriga karaktärerna känns också avlägsna och platta och tillför inte särskilt mycket. Det finns inget äkta i relationer eller personlighet, utan allt känns ansträngt och fel. Språk och karaktärer är inte Vita tigerns styrkor, men lite cred ska Ljungqvist få för handlingen. Den är intressant, aktuell (trots de 180 åren in i framtiden) och spännande och genomtänkt. Jag gillar Göteborg 2296 och världen är fulländad. Men jag saknar ett budskap, och lite liv.

Vita tigern är en intressant och inte alltför dystopisk framtidsversion, och sådant uppskattas, men författaren drar ut på boken alldeles för länge och mycket av den känns bara som utfyllnad. Språket är ganska segt och tråkigt och boken blir aldrig levande. Jag känner ingenting. Dessutom är boken overklig och det är för många sammanträffanden för att jag ska köpa historien. Men intressant och aktuell är den, och det räcker ganska långt!

Betyg: 
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)