fredag 30 juni 2017

Halvvägs + En mitt-på-året-tag

Hej! 

Nu har ju nästan exakt halva 2017 gått och därför tänkte jag göra en liten avstämning och se hur det egentligen går med läsmålen.

Årets läsmål:

• Avsluta minst 7 av dessa serier: (Inte ett specifikt mål för i år, utan bara ett kvarstående)

✓"Me before you" av Jojo Moyes
(3/4) "Razorland-trilogin" av Ann Aguirre 
✓"Grisha-trilogin" av Leigh Bardugo
✓"The Mortal Instruments" av Cassandra Clare
(3/8) "Harry Potter" av J. K. Rowling
(2/4) "Fallen ängel" av Becca Fitzpatrick
(3/4) "The lunar chronicles" av Marissa Meyer
(2/4) "En mördares anteckningar" av Anne Cassidy
(2/3) "Lynburn Legacy-trilogin" av Sarah Rees Brennan
(2/3) "Den femte vågen av Rick Yancey

Status: 3/7
Kommentar: ... Jag blev SÅ upprörd när jag såg att Aguirre skriver en fortsättning på Razorland-trilogin. Hallå? Trilogi?! Så det här målet lär jag misslyckas med, men det är inte heller något jag jobbat något särskilt på. 


• Läsa för att det är kul, utan att känna press
Kommentar: Beror ju helt på dagsformen hur jag känner där, men visst är det väl lite press. Vill ju dock hinna läsa så mycket som möjligt, så blir ju lite moment 22...

• Läsa Harry Potter
Status: 3/8
Kommentar: Det här målet SKA jag klara, så är det. Jag ska ta tag i några av böckerna nu i sommar, om jag hinner...

• Läsa 55 böcker
Status: 32/55
Kommentar: Detta går ju strålande! Har redan klarat 58%, och bara halva året har gått. Så det känns bra, men kan ju sluta hur som helst när skolan börjar...

• Läsa 18 000 sidor
Status: 11982/18000

Kommentar: Här går det ju också riktigt bra! Nästan två tredjedelar avklarade, så jag är riktigt positiv och tror helt klart att jag kommer lyckas!

Som sagt, halva året har gått, halva året är kvar, och vad passar då bättre att göra än en "mid year book tag"? Jag hittade den från början hos Elvira, som hittade den hos Jamie. Sedan hittade jag själv en lite annorlunda version här, som jag främst utgick från. Och så översatte jag den till svenska precis som jag kände för! 

1. Årets bästa bok hittills
Jag har faktiskt bara gett sex böcker full pott i år än så länge:
• Himmelska eldens stad av Cassandra Clare
• Harry Potter och De Vises Sten av J. K. Rowling
• Dödens märken av Veronica Roth
• Harry Potter och Hemligheternas kammare av J. K. Rowling
• Lockwood & CO: Den flammande skuggan av Jonathan Stroud
• Boktjuven av Markus Zusak

Av dem är de två helt klart bästa böckerna Boktjuven och Dödens märken, men jag måste faktiskt säga Dödens märken. Det var en så positiv överraskning och jag imponeras av hur Roth lyckas lägga grunden för ytterligare en fantastisk serie. Dessutom är karaktärerna fantastiska och handlingen intressant och unik. 

2. Årets bästa uppföljare hittills
Än så länge har jag läst sju stycken uppföljare under året:
• Himmelska eldens stad av Cassandra Clare
• Hord av Ann Aguirre
• Om du såg mig nu av Sofia Nordin
• Harry Potter och Hemligheternas kammare av J. K. Rowling
• Den utvalda av Kiera Cass
• Lockwood & CO: Den flammande skuggan av Jonathan Stroud
• Harry Potter och Fången från Azkaban av J. K. Rowling

Den bästa av dem måste jag säga är Himmelska eldens stad, tätt följd av Harry Potter. Men till avslutningen på The Mortal Instruments: Det slutade precis så bra som det kunde utan att kännas falskt och jag förstår inte hur Clare lyckats producera så mycket kring skuggjägarna. Fantastiskt! 

3. En ny bok du inte läst än, men vill läsa
Åh! Det finns så många ju! Och vad räknas som ny? För det finns ju så mycket jag inte hunnit läsa ännu. En riktigt färsk bok på marknaden som jag verkligen vill läsa är dock Midnattskronan av Sarah J. Maas. Det är alltså uppföljaren till den magiska Glastronen som jag älskade. Så den ser jag fram emot. Nu även bokad på biblioteket, så snart så!



4. Mest efterlängtade bok som ges ut under årets andra halva?
Det skrev jag faktiskt ett inlägg om för inte så längesedan - eller ja, jag skrev om sex anledningar att längta till höstterminen och nämnde några böcker:
• Kungens fånge av Victoria Aveyard
• Kronprinsessan av Kiera Cass
• Visheten vaknar av Elin Säfström
• Det är för sent att vilja hoppa av av Stephanie Tromly
• Eldens arvtagare av Sarah J. Maas
• Norra latin av Sara Bergmark Elfgren

Jag är sugen på att läsa dem alla - en ny bok av Sara Bergamark Elfgren, och dessutom första boken i en serie, låter ju superbra! Likaså den fjärde delen i The selection och uppföljaren till fantastiska En väktares bekännelser. Men den mest efterlängtade boken är ändå helt klart Det är för sent att vilja hoppa av. Jag verkligen älskade ettan (Det är dags att inte freaka ut), men nu har jag ju väntat sååå länge på fortsättningen, så den är helt klart efterlängtad!

5. Störst besvikelse
Det finns några stycken, dessvärre, men det känns lite för deppigt att göra en lista om det. Även om jag läst några mindre bra böcker, så sticker en ut, då det verkligen var en besvikelse och det är Jennifer Nivens Vända världen rätt, som jag läste för inte så längesedan. Efter att ha läst hennes succé Som stjärnor i natten förväntade jag mig något mer än det är, även om det inte är en dålig bok.

6. Störst överraskning
Helt klart Elin Säfströms debut: En väktares bekännelser. Så oväntad, men så himla bra och härlig och unik. En riktig fullträff! Behöver jag säga något mer? Läs min recension här!



7. Ny favoritförfattare (debutant eller ny för dig)
Hmm... Jag säger faktiskt Elin Säfström som ju debuterade med En väktares bekännelser förra hösten. Ja, jag har bara läst en bok av henne, men jag tyckte om den för något jag inte riktigt kan sätta fingret på. Den fick mig att skratta och känna och var så lagom i alla mått mätt. Och Elin själv verkar som en sådan härlig person. Hon skriver så roligt på sina bloggar och är väldigt aktiv även bland oss bokbloggare, vilket är roligt. Det är så tydligt att hon bryr sig om sina läsare! 

8. Nyaste fiktiva crushen

Nu kommer jag vara lite tråkig, men det där med crushar är inte riktigt min grej... Så låt mig återkomma snart när jag har funderat ordentligt!

*En stund senare*

Okej! Så nu har jag kollat igenom alla böcker jag läst i år och hittat ett möjligt svar. Jag var dock först tvungen att ta reda på vad människan heter, så det är inte så himla seriöst och förmodligen inget vidare svar. Men Ethan från Tre saker jag inte vet om dig - ganska gullig, väl? Och jag gillar att han är lite sådär halvnördig och lågmäld, fast ändå cool! Passar mig bra, haha! 

9. Nyaste favoritkaraktären
Sådana här frågor är ju alltid de svåraste... Tar en ny check!

*Ännu en stund senare*

Sverige - vi har ett resultat: 

Jag har faktiskt inte fallit platt för någon karaktär på ett tag. Jessie från Tre saker jag inte vet om dig är en karaktär jag verkligen gillar, men hon är ändå ingen jag verkligen minns, så en favorit kan jag nog inte kalla henne. America från The selection tycker jag också mycket om, men det är ju inte någon ny favorit, i och med att det var för väldigt längesedan jag läste bok ett. Cyra från Dödens märken, däremot, är en sådan där karaktär jag också gillar. Men jag kommer faktiskt inte ihåg henne så bra heller, så jag måste nog ändå säga America från The selection. Det har varit lite dåligt med fantastiska karaktärer på senaste tiden...

10. En bok som fick dig att gråta
Såå svåra frågor. Uppenbarligen har jag inte riktigt några böcker som verkligen sticker ut, då jag har problem med varenda fråga. Eller så är mitt minne bara uselt. Jag gråter dessutom ganska sällan av böcker jag läser, men den senaste boken som verkligen berörde mig är Boktjuven av Markus Zusak. Det är en fantastiskt fin bok, och den skildrar så verkligt andra världskriget och Liesels berättelse berör mig verkligen. Dessutom tror jag att jag faktiskt fällde några tårar. 

11. En bok som gjorde dig glad
Den här frågan var faktiskt lite enklare att svara på och en bok jag läste i början av månaden passar faktiskt väldigt bra in här. Det är Chloe Snows dagbok: Mitt värsta år av Emma Chastain. Titeln låter ju ganska inte som att det är en bok som gör en glad, men faktum är att den gjorde det. För även om stackars Chloe råkar ut för en hel del jobbiga saker under sitt första high school-år är boken så hoppfull. Den gör mig glad för att Chloe är så positiv även när hon har det jobbigt, och för att allt tillslut blir bra trots att det inte alltid verkar som det. 



12. Favoritfilm baserad på en bok du sett i år
Att se filmer överhuvudtaget är jag riktigt dålig på, om jag ska vara helt ärlig. Jag är dessutom dålig på att minnas de filmer jag sett, men efter en snabb titt bland mina blogginlägg kan jag se att jag åtminstone inte recenserat någon film i år. Så kanske har jag inte heller sett någon bokbaserad film... Men häromdagen såg jag faktiskt Fantastiska vidunder och var man hittar dem, som ju är baserad på en bok, även om jag inte läst den... Men det kan vara den enda i år, så favorit kanske jag inte kan säga. Men bra var den väl.

13. Favoritrecension du skrivit i år
Vilken rolig fråga! Jag är extra nöjd med tre recensioner jag hittills skrivit i år och det är på Chloe Snows dagbok: Mitt värsta år, Ordbrodösen och Boktjuven. Det gemensamma för dem alla är att jag fick fram precis det jag ville säga. Jag är extra nöjd med den första tack vare den roliga tonen jag fick till, och den andra gillar jag för att den var enkel och kort men ändå "on point". Och den tredje för djupet och den välgjorda analysen, kanske delvis tack vare att jag läste den som ett skolarbete, så det var nästan tvunget. Men välja en av dem? Nej, det kan jag inte, för alla är favoriter på olika sätt.



14. Den vackraste boken du fått eller köpt i år än så länge 
Den var enkel! För jag köper (och får) väldigt sällan böcker, då jag är snål och andra inte har en susning om vad jag läser eller redan har läst och vet bättre än att välja böcker åt mig! Men en riktigt vacker bok jag faktiskt köpt i år är Den utvalda, det vill säga tredje delen i The selection av Kiera Cass. Jag verkligen älskar klänningen och färgerna och de där fåglarna i bakgrunden som ger bokomslaget en lite skrämmande känsla. Vackert!

15. Vilka böcker måste du läsa innan året är slut?
Jag vill inte använda ordet måste, för jag vet ju att jag inte kommer hinna med de böcker jag anser mig vara tvungen till att läsa. Det finns dock många böcker jag vill läsa, som Aldrig ensamma och Enda vägen, vilka är fortsättningar på Tredje principen av Anna Jakobsson Lund som jag läste för länge sedan. Jag skickade nu in inköpsförslag till biblioteket, då de bara köpte in ettan, så nu borde jag snart få tag i dem. 

Jag vill också läsa Kungens fånge när den kommer, då jag gillar att avsluta serier, och Midnattskronan och Eldens arvtagare, då det är en fantastisk serie. Även John Greens nya om den kommer ut på svenska innan 2017 är slut. Samt många, många fler...

MEN! Några böcker jag nästan måste läsa innan året är slut är de jag har kvar i Harry Potter, då jag ju faktiskt satt upp målet att läsa ut hela serien i år. Än så länge har jag läst 3 böcker, och nej, jag räknar inte med Fantastiska vidunder och var man hittar dem och de andra sådana där böckerna, utan själva kärnböcker + Det fördömda barnet

Gör taggen du med, vettja, och kommentera gärna i så fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)