söndag 23 april 2017

Världsbokdagen 2017

God morgon!

Idag är det söndagen den 23 april 2017, och det kan ju låta som vilken dag som helst. Fast, som ni förhoppningsvis redan vet är det inte vilken dag som helst utan det är självaste Världsbokdagen

Faktum är att jag inte är så mycket för sådana här temadagar, utan det känns mest ganska överskattat. Det finns ju en hel del konstiga dagar, men så har vi ju de lite viktigare dagarna också. Som våffeldagen, då man är ursäktad att äta våfflor till både frukost, lunch och mellanmål, och alla dagar som uppmärksammar sjukdomar och andra orättvisor i världen. Och så har vi ju världsbokdagen, som ju är ett utmärkt skäl till att babbla oavbrutet om böcker, vilket är ungefär det jag tänker göra nu. 

Så idag firar vi världsbokdagen, men visste ni att SF firar Barnens biodag idag? Samma dag som självaste världsbokdagen! Personligen tycker jag att det är lite oskickligt av dem. De stjäl en dag som ska främja läsande hos bland annat barn och vill istället få barn att se på film. Det är troligen inte medvetet, men ändåNja, jag vet inte riktigt vad jag tycker... Nu har de fått lite gratis reklam också - härligt!

Något som dock får mindre reklam och uppmärksamhet är själva världsbokdagen. Bara för att jag som tonåring råkar älska böcker i en värld där det är ganska sällsynt håller jag koll på den här enda dagen då läsning uppmärksammas, men faktum är att den inte gör det så mycket som jag skulle önska. För än så länge har jag inte hört någonting om dagen, och det är så synd. Visst, det finns många dagar som är viktigare, men lite mer uppmärksamhet kan väl ändå läsning få? Bara några ord på bibliotek, i radio, tv och i bokaffärer skulle ju räcka!

Att den här viktiga dagen ännu inte fått någon uppmärksamhet är inget jag kan göra något åt, mer än att sprida mina ord här. För inte så länge sedan skrev jag ett inlägg om mitt bokintresse och fem bra anledningar att läsa och här kan ni läsa det, för att inspireras lite en dag som denna. När ni sedan blivit sugna på att läsa kan ni ta en titt under fliken "Mina favoriter". Där hittar ni mina favoritböcker och favoritserier. 

Jag vill även tipsa om Ordbrodösen, en relativt ny, svensk debutbok. Den är på ungefär 300 sidor och en härlig blandning av vänskap, kärlek, thriller och mystik. Det är hemliga sällskap, märkliga historier och hotfulla människor med avsikten att mörda när det är vad som krävs för att rädda ordbrodöserna inom släkten. Väldigt lättläst och enkel, men ändå händelserik och unik bok!

Nu har jag gjort några tappra försök att uppmärksamma en fin dag, men helt ärligt vet jag inte vad man ska ägna den åt, bortsett från att läsa en bok, vilket ju känns som en dålig ursäkt till att instifta en temadag. Jag tror att det viktigaste är att ägna dagen åt är att uppmärksamma det viktiga med läsning, och mer än så här tror jag inte jag kan göra. Men självklart ska jag försöka ta mig tid till lite läsning idag!

Vad ska ni själva hitta på idag? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)