måndag 10 april 2017

"Markus av Trolyrien"

Av Joseph A. Davis

Förlag: Pärlan Förlag
Utgivningsår: 2016
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 385 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 10+
Serie: Markus av Trolyrien, Del 1
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Markus av Trolyrien
Andra delar i serien: Verarnas drottning, Xirianas gåta
Annat: 

Handling: När Markus blir kidnappad av den vackra, men egendomliga kvinnan Diomeda ligger han på sjukhus efter en skidolycka. Hon påstår att han är Valariens försvunne prins. I nästa nu befinner han sig i en ny, märklig värld, där kläder växer på träd, gräset är blått och en riktigt artig hälsning medför några salivfläckar på tunikan. Valariens kultur är ny och främmande och Markus har ett tungt ansvar som landets motvillige prins och beskyddare. Det är ingen lätt uppgift, särskilt inte med de skräckinjagande monstren som håller på att invadera. Tillsammans med Diomeda ger sig Markus ut på jakt efter den legendariske kung Josuas talismaner, som kanske - om de gamla sagorna stämmer - är deras enda hopp.
-Handling från Bokus.se

Omdöme: Wow! Jag blev så himla överraskad av Markus av Trolyrien och jag är så glad att jag fick möjligheten att läsa den, för hade jag inte blivit förfrågad hade det nog inte blivit av. Det beror dels på omslaget, som faktiskt känns lite barnsligt, men också på ett relativt okänt förlag och en okänd författare. Men nu har jag läst boken, och det är jag verkligen glad för. Det är en fascinerande story med flera dimensioner och jag upphör aldrig att bli förvånad.

Jag tittar på boken och säger att omslaget känns barnsligt, vilket det faktiskt gör. Men så tänker jag på Harry Potter och de omslagen är lite i samma stil. Så visst, omslaget är något barnsligt, vilket är en nackdel då färre kommer plocka upp boken, men samtidigt är det så himla charmigt och unikt på något sätt. Det är lite befriande att läsa något så enkelt som Markus av Trolyrien. Liksom Harry Potter är det en bok som passar alla - barn som vuxna.   

Att det är en bok som passar alla gör den unik. Det måste krävas en enorm skicklighet för att skriva för en så stor målgrupp. Det här med snytdagar, jättefjärilar och valar och troll känns som något tioåriga jag kunde ha fantiserat ihop, men samtidigt älskar jag det. Det är så charmigt på något sätt och att vara i en annan värld är så befriande och det är ovanligt med sådana här världar i ungdomslitteratur, vilket gör boken speciell. Vilken grym idé!

Boken är så himla härlig att läsa. Den är fylld av färger, knäppa och förvrängda saker och så många händelser. Det händer alltid något och det är så härligt att läsa en bok utan en massa djup för en gångs skull, utan att den är tänkt enbart för mindre barn. Språket är enkelt, men jag gillar det. För det gör boken speciell. Det är inte en vanlig fantasyroman, utan allt är lite förenklat, vilket är intressant och skönt som omväxling. Genialt! 

Jag älskar karaktärerna och relationerna. Även om de inte är så djupa känns relationerna så äkta och jag blir så glad av dem. Jag älskar hur mycket de förändras och utvecklas under bokens gång. Joseph A. Davis har tryckt in så himla många karaktärer i boken, och även om det blir delvis rörigt är det för det mesta något positivt, för den ena efter den andra oväntade relationen kommer och det är så himla härligt och känns så rätt. 

Något annat jag älskar med Markus av Trolyrien är hur svårt det är att förutse vad som ska hända. Man förvånas ständigt. Är det inte av jättemonster eller magiska verktyg är det av personer man trodde var goda, som visade sig vara monster. Och visst, det är bara massa fantasier, men det är så härligt när man kommer till tanken att: "Jaha, onda jätteskorpioner, så klart". Det är som att bli fem år på nytt och det är både speciellt och så roligt!

Markus av Trolyrien är en enorm överraskning. Det är en bok för alla och den gränslösa och vågade fantasin gör att den sticker ut. Boken gör mig så glad och det är härlig läsning. Det är händelserika historier och många spännande vändningar och man bara rycks med. Att en sådan här bok skrivs för ungdomar är roligt och unikt och jag är grymt imponerad! Kommer det en uppföljare, månntro? Hoppas! För det här är så unikt, så bra! 

Betyg: 
   

Tack för ett så fint recensionsexemplar, Joseph A. Davis! Så roligt att jag fick chansen att läsa din underbara bok! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)