lördag 25 mars 2017

Mycket på gång...

God morgon alla!

Idag är det självaste våffeldagen, så snart ska jag slänga ihop en våffelsmet och en del smaskiga tillbehör! Senare ska jag och familjen troligen gå på en trädgårdsmässa. Det är nämligen så att vi börjat odla egna grönsaker, vilket är riktigt roligt! När vi kommer hem ska jag troligen plantera lite fröer och därefter har jag en hel del andra planer. 

Dels har jag två prov i början av nästa vecka som jag ska plugga till, vilket är mindre kul men tyvärr nödvändigt. Dessutom har jag även en debatt i NO snart som jag lär behöva förbereda mig inför. Snart har vi dessutom nationellt prov i NO, så det ska jag nog repetera lite inför. Jag har även några andra skoluppgifter jag måste kika på. Som sagt, mycket på gång!

Men två av dessa uppgifter kan jag faktiskt inte klaga på! På SO:n jobbar vi just nu med mellankrigstiden, innan vi ska gå in i andra världskriget. Därför har vi nu på svenskan börjat läsa litteratur som handlar andra världskriget, vilket ju är riktigt trevligt. Att man fick välja bok helt själv var ju hur kul som helst. Jag valde Boktjuven, då jag ville ha en mer komplicerad bok. Jag har läst den innan, men det var för några år sedan och det blir intressant att se hur min bild av den förändrats.

På engelskan har vi också börjat med ett läsprojekt, där vi ska läsa The Boy in the Striped Pajamas. Utöver det har jag nu (äntligen) tagit mig igenom Resten får du ta reda på själv och börjat på ett recensionsexemplar i form av Markus av Trolyrien. Hittills verkar den riktigt spännande, men helt ärligt har jag inte hunnit läsa så mycket.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om att ha flera böcker på gång samtidigt. Att läsa lite ur varje och sedan byta gör ju att det tar mycket längre tid och man förlorar lite av sammanhanget. Samtidigt är jag väldigt glad att två skolarbeten just nu innehåller läsning! Det är ju riktigt roligt, men dessvärre får nog stackars Markus vänta lite med ett bli utläst, även om jag gör mitt bästa. 

Ja, ni hör ju att det är en hel del på gång för min del inom den närmsta veckan, så vi får väl se hur mycket jag faktiskt lyckas klara av... Dessutom är ju vädret så fint att sitta inne och plugga inte är det man känner för. Men, men... Vad har ni för helgplaner? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)