tisdag 21 februari 2017

"Tusende våningen"

Av Katharine McGee

Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsår: 2016/2016 
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 429 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: ?
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Thousandth floor
Andra delar i serien: -
Annat: Jag tror det ska bli en serie (och det måste det!) - någon som vet säkert?

Handling: Från tusende våningen är fallet högt.

Manhattan, år 2118. Ett tusen våningar högt torn skuggar hela Brooklyn. I det finns allt man kan önska sig för den som har råd. Och det har Avery, vars familj bor på tusende våningen. Hon har allt, utom det hon egentligen vill ha. Nästan lika högt upp bor hennes bästa vän Leda. För att dölja sina egna hemligheter börjar hon ta reda på andras, genom att anlita hackaren Watt. Långt ner i huset bor Rylin, som kämpar för att försörja sig och sin lillasyster, efter att deras mor dött. Och Eris, som tvingas flytta från toppen till botten, när hennes familjs hemlighet avslöjas.

-Handling från Bokus.se

Omdöme: Jag hade sådana problem med att mig igenom den här boken. Åtminstone till en början. Starten var seg på så många sätt, men det berodde mest på att man skulle introduceras till ett stort antal karaktärer och en värld mer än hundra år in i framtiden. Boken blev därför jobbig att läsa till en början, men när jag kommit kanske 150 sidor in flög sidorna bara förbi, för det var så spännande  och jag var tvungen att få veta hur det skulle gå. 

Något jag dock störde mig på genom hela boken var hur lite man fick veta om tornet. Jag menar, det är ju det centrala i boken, så en lite tydligare bild och bakgrundshistoria till det hade inte skadat. Nu hade jag ganska svårt att föreställa mig det, vilket gjorde det svårt att hänga med till viss del. Handlingen är helt klart unik. Få böcker utspelar sig i framtiden utan att vara dystopier, och Tusende våningen är både spännande och fascinerande.

Språket sticker inte ut, men för dens skull är det inte dåligt. Det är bara högst ordinärt, och passar bra till boken. Det är lagom tungt och beskrivande, och flytet är bra bortsett från i början. Vi får läsa från minst fem olika personers perspektiv, men ändå blir det aldrig rörigt. Tvärtom blir det ännu mer spännande, särskilt när historierna binds ihop. Något av det bästa är flera historier som binds ihop, och McGee lyckas bra med sina många olika trådar. 

Jag fastnar för alla karaktärerna på olika sätt och har lite av hatkärlek till dem alla, för de gör många saker jag inte uppskattar, men samtidigt är alla så unika och äkta. De bär på så mycket de inte visar utåt, och boken speglar bra hur det faktiskt ser ut. Någon som är perfekt utanpå kan också ha en mörk hemlighet, och det har nog de flesta karaktärer i Tusende våningen. Det må kännas lite överdrivet, men samtidigt gillar jag det.

De flesta relationerna är helt underbara, och det känns som att de kommer utvecklas ännu mer (i eventuell fortsättning). Rylins och Cords relation är så fin och Eris och Mariel hade också något speciellt. De andra karaktärerna gillar jag också, och jag förundras över hur McGee lyckas dra ihop allas öden på ett så trovärdigt sätt. Watt och Rylin är mina favoriter då de känns mest äkta, är härliga, roliga och så himla kloka och inte alls falska. 

Slutet gillar jag dock inte, men jag ser det inte som något negativt. Det är inte dåligt, utan bara sorgligt. För det finns inte mycket lycka alls i det. Relationer förstörs, och det blir ett ganska tvärt slut, samtidigt som de sista raderna bjuder på något av en cliff-hanger som får mig att anta att det kommer en fortsättning. För det måste det! Efter den här uppbyggnaden, som för övrigt är väldigt skickligt, kan det inte ta slut. Jag väntar spänt!  

Tusende våningen överraskar mig. Först är jag väldigt tveksam, för jag kommer ingen vart. Introduktionen är alldeles för lång, men bara hundra sidor senare inser jag att det behövdes, för redan då börjar McGee dra trådar mellan människor som inte har något gemensamt och en unik, fascinerande story har börjat. Slutet är brutalt mot någon som fattat tycke för alla fina personer, men samtidigt ger det hopp om en fortsättning och jag väntar nu spänt! 

Betyg: 
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)