torsdag 5 januari 2017

Mitt läsår 2016

Hej på er! Nu har vi redan kommit ett par dagar in i 2017, och det är dags att sammanfatta 2016 års läsning. Siffror inom parentes var mina mål. Vi kör!

Antal lästa böcker: 62 st (60)

Kommentar: Jag lyckades med mitt mål och är helt klart nöjd. År 2015 läste jag 68 böcker, men med tanke skolan som tar mer och mer tid så är jag ändå nöjd med hur mycket jag fick läst.

Antal böcker i genomsnitt per månad:
≈ 5 st


Antal lästa sidor: 21'885 st (18'000)

Kommentarer: Målet klarade jag med stor marginal. Förra året läste jag fler böcker, men färre sidor, så egentligen läste jag ju faktiskt mer år 2016 än 2015, vilket gör mig förvånad, då det inte alls kändes så.

Antal sidor i genomsnitt per månad: ≈ 1824 st


Antal sidor i genomsnitt per dag: ≈ 60 st
Antal sidor i genomsnitt per bok: ≈ 353 st


Topp 10 bästa böcker: (1 = bäst)

10. Den nya världen av Chris Weitz
9. 
Ingenting och allting av Nicola Yoon
8. 
Det är dags att inte freaka ut av Stephanie Tromly
7. 
Ljug för mig av Becca Fitzpatrick
6. 
Tårar i havet av Ruta Sepetys
5. 
Sedan du försvann av Morgan Matson
4. 
Glastronen av Sarah J. Maas
3. 
Ceremonin av Kiera Cass
2. 
Som stjärnor i natten av Jennifer Niven 
1. 
Livet efter dig av Jojo Moyes



Kommenterar: Att göra en sådan här lista är svårt, och den är inte helt rättvis. Vissa böcker ger ett större avtryck, medan andra är minst lika bra, men ändå inte gör det. De böcker jag läste tidigast under året minns jag sällan bra och därför hamnar de inte lika högt på listan. Det har dock varit ett år med mycket bra läsning och jag har fått ta del av så underbara berättelser!


Antal lästa serier: 28 st
Antal böcker i serie: 38 st (≈ 61% av alla lästa böcker)

Påbörjade serier: 14 st
Avslutade serier: 5 st
(Enbart) mellanböcker: 10 st

Topp 5 bästa påbörjade serierna: (1 = bäst)

5. Fallen ängel av Becca Fitzpatrick
4. 
Änglafall av Susan Ee
3. 
Grisha-trilogin av Leigh Bardugo
2. 
Glastronen av Sarah J. Maas
1. 
The selection av Kiera Cass



Mål för 2017:


• Läsa för att det är kul, utan att känna press
• Läsa Harry Potter
• Läsa 55 böcker
• Läsa 18 000 sidor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)