tisdag 20 september 2016

Pluggtips - Hur får man tiden att räcka?

Hej alla! 

Nu börjar det ju verkligen bli höst på riktigt. Just nu är det den här jobbiga mellanperioden som kan innebära 7 grader på morgonen och 20 på eftermiddagen. Det får mig faktiskt att längta till "den riktiga" hösten. Ja det, och att jag älskar höstmode. Det är så mycket fina kläder man får ha på sig! Annars är hösten ganska hemskt. Regn, mörker...

Men åtminstone två säkra hösttecken finns det ju än så länge. Dels har vi ju alla dessa förkylningar. Det är som att de bara väntar på att det ska bli september och sedan slår de till. Varje år bara väntar jag på när jag ska drabbas. Och har man en gång drabbats dröjer det till vintern innan man mår helt bra. 

Just nu är jag allmänt mosig och snuvig. Jag har ont i halsen och ögonen svider. På mornarna är det på gränsen att jag ska orka med skolan, men man vet ju att hela hösten kommer vara så, så det är bara att bita ihop. Egentligen borde jag väl dansa ikväll, men man missar så mycket koreografi annars och jag kan ju ta det lugnt... Jag får verkligen ångest av hösten när man aldrig är helt kry. Nu är det prov i NO och Bokmässan (yay!) jag behöver hålla mig frisk till. Och lite danslektioner. Och nästa vecka är det mer prov, och mer dans. Ja, ni förstår. En olöslig ekvation. 

Något, förutom löven på träden, som försvinner på hösten är tiden. All fritid! Skolan drar igång och det är prov efter prov, samtidigt som det är träningar och denna eviga sjukdom. Jag märker redan nu att tiden jag har över till läsning är mycket mindre än för bara några veckor sedan. Och det tar oss till dagens inlägg, som inte har så mycket med böcker att göra. Jag tänkte berätta lite om hur jag pluggar och hur jag får tid över för att hinna läsa. 


* * *

Till att börja med ser jag alltid till att göra färdigt engångsgrejerna först, helst samma dag vi får läxan. Då har man den uppgiften avklarad och behöver faktiskt inte tänka mer på den. Redan där har man minskat mängden plugg som ska hinnas med. Då får jag faktiskt mer tid över, för den där läxan är redan gjord och jag behöver inte avbryta mitt andra pluggande för att göra den.

Jag försöker även att alltid börja plugga tidigt, dvs. så lång tid som möjligt innan provet eller förhöret är. Man lär sig ju bäst när man repeterat flera gånger och fått lite paus mellan varven. Att under några få kvällar sitta och nöta in informationen är inte effektivt. Istället börjar jag plugga direkt när vi får provdatum. Då blir det inte lika stressigt när det närmar sig och istället för att plugga till mitt kemiprov kan jag nu sitta här och skriva. För jag har koll, då jag pluggat i ungefär en vecka redan. Och då får jag även mer tid till läsning, då det inte bara är plugg som gäller nu de här dagarna. 

Jag skulle inte säga att jag är bra på att plugga. Jag lyckas, men jag kan inte direkt påstå att min studieteknik är något föredöme. Det är lätt att bli distraherad och är det inte boken som lockar är det youtube, bloggar eller att stå på händer som är mer intressant än periodiska systemet eller algebran. Jag tycker om skolan. Det är oftast riktigt roligt och intressant att lära sig, men just att plugga kan vara tråkigt. Det är så lätt att tappa sugen och klicka sig in på en blogg istället. Jag försöker varje gång behärska mig, men det är svårt.

Nu har jag dock börjat lägga upp mitt pluggande på ett nytt sätt. Så fort jag kommer hem från skolan är det att plugga som gäller. Men man måste ju självklart unna sig lite fritid också. Då gäller det dock att vara riktigt fokuserad när det är pluggande som gäller. Därför är det första jag gör när jag slår mig ner för att plugga att skriva en liten planering över de kommande timmarna. Vad ska jag plugga och när? osv. 

Så här såg t ex kvällens lilla plan ut:













Då vet jag att rasten kommer när jag varit duktig och pluggat en stund, och jag har koll på precis vad jag ska plugga. Vissa saker kan jag bra och där krävs mindre tid, medan vi i det här fallet har prov i kemi på torsdag. Först nästa vecka är det so-prov, men det börjar jag plugga lite till redan nu. I fokus har vi dock kemin. Tack vare en sådan här lite planering är det lättare att behålla koncentrationen och lägga upp pluggandet på ett bättre sätt. För det är inte bra att sitta varken för kort eller för länge. 

Sedan kan jag ju säga att dagens planering följdes lite sådär. Istället för att plugga satte jag mig och skrev det här och jag meckade även ihop en ikea-byrå... Men tanken finnas i alla fall där, och jag tror det är en bra början. Tillslut blir det väl mer utav en vana. 

Jag måste dock erkänna att är jag tar de här små rasterna är det sällan jag läser. Läsa föredrar jag att göra under en längre stund, så när jag pluggar är det mer troligt att jag kikar på lite bloggar eller skrattar lite åt typ Clara Henrys videor. Läsa hinner jag dock med varje kväll precis innan jag somnar. Jag brukar även läsa på rasterna i skolan, så jag är nöjd.

Ibland skulle jag dock vilja ha en bit till skolan. Så man bara sitter där på en buss i kanske tjugo minuter. Då finns det ingenting att göra förutom att plugga eller läsa. När man är hemma kan man ju alltid typ städa eller laga mat, men på en buss är man ju fast. Och då kan man nog få saker gjorda. 

Här kommer mina bästa pluggtips för att få tiden att räcka till annat:

1. Jobba undan det du kan så fort som möjligt. Så lite som möjligt är kvar sedan, och du får mer tid till annat. Ekvationen går inte riktigt ihop, men på något sätt fungerar det ändå...

2. Börja plugga tidigt. Du slipper stressen inför prov och behöver inte plugga så jätteintensivt då när det närmar sig = mer tid till annat. 

3. Planera din pluggtid. Vad ska du börja med? När får du ta paus? På så sätt är det lättare att behålla koncentrationen och fokusera på det viktiga. 

4. Använd all extratid. Vare sig det är lunchrasten, bussresan, precis innan träning eller väntan på att maten ska koka klart. Låt inte den tiden så till spillo!

5. Ta dig tid. Gå och lägg dig lite tidigare bara för att orka läsa lite mer. Stäng av teven och ta upp din bok. Lägg ifrån dig skolboken och inse att du pluggat tillräckligt för det här dagen!

* * *

Det här blev ett lite annorlunda inlägg. Inte så bokrelaterat, kanske. Men nog så viktigt! Jag tycker det är intressant och väldigt svårt, det här med att plugga. Nu kanske vi kan hjälpa varandra? Skriv gärna en kommentar med era tips!

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)