onsdag 14 september 2016

"Om hundra dagar ska jag dö så satans vackert att du vill följa med"

Av Johanna Nilsson

Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2016
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 255 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Om hundra dagar ska jag dö så satans vackert att du vill följa med
Annat:

Handling: Du kan kalla mig Ikaros. Det här är mitt avskedsbrev till världen. Om hundra dagar ska jag nämligen dö så satans vackert att du kommer att vilja hänga med. Jag finns. Idag och i nittionio dagar till.
Nedräkningen har börjat.

Sju personer får mejlet från den som kallar sig Ikaros. I mejlet finns lösenord till en blogg som ständigt räknar ner för om exakt hundra dagar tänker Ikaros ta sitt liv.

Två av dem som får Ikaros mejl är Emil och Karim. Emil blir som besatt. Vem är Ikaros? Och vilka är de andra som fått tillgång till bloggen? Emil måste hitta de andra och rädda Ikaros.


Även Karim drabbas av Ikaros mejl, men på ett helt annat sätt. Karim vill ta Ikaros hand. Han vill också flyga.
-Handling från Bokus.se

Omdöme: Jag kan inte säga att jag blev imponerad av den här boken, utan den var precis som jag förväntat mig. Jag vet att man inte kan ha för höga krav på sådana här böcker. Även om det är unika och intressanta ämnen kan man sällan förvänta sig för mycket av språket. Och kanske är det ett medvetet drag att hålla språket enkelt?


Handlingen är som sagt väldigt unik. Jag fastnade för den direkt och därav att jag var så peppad på att läsa. Men den är inte riktigt så bra som den kunde ha blivit. Jag hade önskat lite mer spänning och oväntade händelser. Nu var det mest symboliskt. Dock är det väldigt intressanta och viktiga budskap - osynlighet och utanförskap. Och allt i ett skal av mörker...

Språket är inget jag direkt imponeras av. Utan handlingen är det ingenting. Det är bara vanligt och väldigt enkelt. Men det kan vara positivt, då det kanske får fler att ta del av boken. Men jag föredrar svårare böcker. Här är det mest dialog och inte särskilt mycket djupt. Ikaros blogginlägg är dock hemska och helt fantastiska. Riktigt tänkvärda och djupa.

Bara genom att läsa Ikaros blogginlägg får jag en så tydlig bild av personen, och det är skickligt av författaren. Jag beundrar hen och blir verkligen berörd. Utan att egentligen ha "träffat" hen. Och av någon anledning tänkte jag mig hen som en tjej hela tiden... De andra karaktärerna fastnade jag inte riktigt för. Men det är unika människor och relationer!

Något annat intressant och unikt med boken är titeln. 14 ord lång gör den till den längsta jag sett. Men liksom Ikaros säger: "Om hundra dagar ska jag dö" blir inte alls samma sak. Då är det inte lika träffande och lockande. Intressant!

Om hundra dagar ska jag dö så satans vackert att du vill följa med har inte bara den längsta titeln jag sett, utan är speciell på flera sätt. Jag blir aldrig imponerad av boken, utan den är som jag väntat mig. Intressant, unik och viktig handling, men ett ganska vanligt och trist språk. Ikaros blogginlägg är dock riktigt bra skrivna, och hon är en unik karaktär. De andra karaktärerna fastnade jag inte för, men de är alla speciella och välgjorda. 

Betyg: 
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)