måndag 26 september 2016

Bokmässan 2016!

Hej alla!

Nu är det måndag igen och ytterligare en helg har passerat. Men den här helgen har varit riktigt speciell, då jag varit på bokmässan! Det låter säkert lite klyschigt, men just nu känns det ganska overkligt att jag för bara två dygn sedan befann mig i Göteborg på årets upplevelse. Men jag hade en underbar dag på mässan, och har i princip redan börjat planera för nästa års resa.

På fredagkvällen tog jag och mamma tåget mot centralen. Där köpte vi en enkel middag, och satte oss sedan på tåget mot Göteborg. Gissa vem som satt bakom oss? Clara Henry! Japp, på riktigt. Fast vi sa ingenting. Hon var ju där civilt så det kändes lite ohyfsat att störa. Men ändå! Först bytte hon till en annan vagn så att ett par skulle få sitta tillsammans, men de gick av i Katrineholm så då bytte hon tillbaka. Jag var bara centimeter från hennes fötter, haha!

Vi kom fram till Göteborg runt halv tio på kvällen och då gick vi till hotellet och checkade in. Så skönt att bo sådär nära att man inte behöver gå eller åka så långt. Nu kunde vi bara gå och lägga oss direkt. Och det behövdes. Tågresan var vidrig. Jag åkte baklänges och det var så skakigt, så jag mådde riktigt illa. Tanken var att jag skulle plugga hela resan, men jag fick ge upp det och lyckades faktiskt somna istället. Så då slapp jag i alla fall en del av den hemska resan.

På lördagen gick vi upp tidigt för att hinna njuta av hotellfrukosten, men också vara tidigt på mässan. Frukosten var superbra. Vi bodde på samma hotell även under förra mässan, men nu var frukosten mycket bättre. Där fanns en kyl med mjölkfria produkter, samt en bänk fylld med olika glutenfria alternativ. Det fanns flingor, müsli, skorpor, kakor, knäckebröd, mjukt bröd mm. Så himla fantastiskt!

Att kunna se en sådan här frukost framför sig när man är glutenintolerant är inte så vanligt: 



När vi ätit klart gick vi upp och hämtade vår minimala packning, och sedan checkade vi ut. Vi gick till hållplatsen för spårvagn och försökte lista ut var vi skulle stå. Tillslut kom en spårvagn som skulle vara rätt, så den tog vi. Den här gången hade vi lyckats betala innan. Förra gången fick vi höra att man kunde betala ombord, men självklart hamnade vi på en spårvagn utan automat...

Så vi var faktiskt på mässan inte långt efter öppnande. Vi hade förbeställt biljetter och slapp lång kö och kunde starta dagen direkt. Vi började med att mest ströva omkring och kika i olika montrar. Vi var i olika förlags montrar, men köpte ingenting. Det tänkte vi göra i slutet av dagen. Efter att ha gått runt ett tag gick vi och lyssnade på Clara Henry. Lika rolig som vanligt! Innan dess hade vi sett kön till Ingemar Stenmarks första signering. Planen var att lyckas få bara en autograf, men det var omöjligt. Det var en så lång kö, och dessutom var det vakter överallt. Helt sjukt!

Sedan var det dags för det omöjliga projektet "Att hitta lunch". Det är sådana sjuka priser på allt. Det slutade med att vi hamnade på samma ställe som förra året. Det blev caesarsallad för både mig och mamma och det slutade på totalt över 200 kr...

Tack och lov var det riktigt bra priser på böckerna. Vad jag minns från förra året var det riktigt höga priser då. Nu stämde priserna på de förlag jag är intresserad av överens med priserna på internet. Så då kändes det ju helt okej att köpa. Dessutom var priserna på pocketar riktigt bra. Innan det var dags för nästa intervju gick vi runt och tittade i lite andra montrar. Jag hittade några riktigt intressanta svenska böcker, så dem har jag nu bokat på biblioteket!

Senare gick (sprang) vi för att lyssna på Meg Rosoff, årets ALMA-pristagare. Det var intressant och hon var rolig att lyssna på. Sedan fick vi armbåga oss genom folkmassan för att ta oss till Flora Wiströms intervju. Det var roligt att lyssna på och efteråt köpte jag boken signerad. Sedan bestämde vi oss för att köpa lite pocketar. Eller ja, det var mammas tur att handla böcker. Jag hade tidigare köpt en bok hos B. Wahlströms och vi hade tillsammans köpt pocketar hos Printz.



Men gud vad trångt! Det var så mycket folk bland alla dessa böcker. Det gick i princip inte ens att titta på böckerna. Så jag lämnade mamma i röran och hämtade istället en bok till pappa och lillasyster. Kan ni gissa?  Pokémonboken! Jag kände bara att dem måste få den! Sedan gick vi och köpte glass för 60 KRONOR. SÅ dyrt! Två kulor var. Sjukt mycket glass var det dock. Det höll på att rinna över ur bägaren. Den var inte ens särskilt god. Men, men.

Efter det var det ytterligare en intervju med Clara Henry. Den här gången med hennes förlag, så det var mer fokus på boken. Hon har nyutgivet boken med lite tillägg, men jag köpte den inte. Det var en lång signeringskö även den här gången. Vi hann trycka oss igenom ytterligare ett varv på mässan, och när vi kom tillbaka var det fortfarande lite kö. Men jag fick faktiskt ta en bild med Clara! Det hann jag aldrig förra året, för då fick mamma stå i kö medan jag gjorde annat...


Sedan var vi faktiskt nöjda för i år. Vi tog oss till centralstationen och köpte lite nödproviant till tågresan. Men så fick vi sitta framlänges, och det gick faktiskt ganska bra. Lite skakigt, och sedan blev vi ganska försenade. Förra året fick jag inte någon middag, då dem missat det. I år fick jag dock mat, även om det inte var den godaste... Runt halvtio var vi hemma igen, och hade varit borta i bara lite mer än ett dygn.



Nu till mina inköp:


Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes
Dagbok för utvalda: Jennas första av Pernilla Gesen
Stanna av Flora Wiström
Eliten av Kiera Cass
"Pokémonguide"

Så vi har "Stanna" signerad, "Jennas första" till min lillayster, samt "Pokémonboken" till både pappa och lillasyster. Sedan gick mamma hem med ytterliggare några pocketböcker. Även där finns det nog böcker jag kan tänkas läsa, men de platsade inte riktigt i min fina orange-röda höga!

Jag hade en helt underbar resa. Det känns bara så konstigt att den var över på ett dygn. Men det är också ganska häftigt att man kan göra sånt idag. Jag tycker faktiskt att en dag på mässan är alldeles lagom, så förmodligen gör vi samma resa även nästa år. Redan nu måste man ju börja planera...

Nu undrar jag: Var ni också där? Hur var er upplevelse? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)