lördag 13 augusti 2016

Frankrike 2016

God morgon!

I början av veckan kom jag hem efter en kortare resa till Frankrike. Den främsta anledningen till att jag och familjen åkte, tillsammans med farmor, var för att fira farmors 75-årsdag. Vi höll till i en hyrd lägenhet i närheten av Provence. Cavaillon, tror jag att man kan säga. Nu tänkte jag berätta för er om resan, för jag älskar verkligen att skriva sådana här texter!

3/8:
På förmiddagen åkte vi till Arlanda och när vi hade checkat in vårt bagage blev det en tidig lunch. Jag åt en för stor kebabtallrik. Efter säkerhetskontrollen kikade vi lite i tax-freen. Väl i gaten boardade vi planet mot Frankfurt. Planet startade faktiskt på tid! De bjöd på smörgåsar, men inget glutenfritt alternativ... Jag var dock inte så sugen efter den stora lunchen. När vi landat fick vi åka buss till själva flygplatsen, och hamnade som i en tunnelbana...

Frankfurt bjöd på dåligt väder och en fuktig och varm flygplats. Och ni vet sådana där raka rullband - sådana var det överallt. Vi hann inte med mycket annat än att köpa en påse chips för man vet ju aldrig när man får äta nästa gång. (Jag åt dem dock inte, utan det gjorde vi senare i Frankrike. Jättegoda och knapriga!) 

Vi fick att åka buss till nästa flygplan och allt gick mindre smidigt. Vi startade inte på tid, men gud vad de körde på! Återigen serverades smörgåsar. På ca en timmes flygning tycker de alltså att det är värt det? Ja, visst. Okej. I Marseille var det strålande sol och underbar värme även klockan sex på kvällen. När vi hade vårt bagage hittade vi vår hyrbil, och åkte...

Mot McDonald's. Då jag är glutenintolerant fick vi fråga lite innan, för allt var med bröd eller friterat. Så vi gjorde som i London - beställde utan bröd (vilket de vi frågade inte hade protesterat emot). Men då plötsligt (föreställ er den knackliga engelskan): "No, you can't". "We are not allowed to sell a hamburger without bread". "But call it a piece of meat, then". Nej, det gick inte. Det enda jag kunde äta var pommes frites och glass. 

Så vi körde vidare, och hoppades på nästa McDonald's. Och där gick det! Förklaringen var att det här McDonald's var privatägt, så det gjorde som de ville. Dock pratade de knappt engelska, och inte ens mina charader hjälpte när jag försökte be om bestick. (En kund bredvid förstod, och översatte.)  Mataffären Auchan stängde kl. 21.30, så vi skyndade dit när vi ätit. Vi hann bara handla lite frukostmat innan vi blev i princip utknuffade. 

4/8: 
Trots en lång resa vaknade jag tidigt och läste lite innan resten vaknade. Efter frukost åkte vi och handlade. Mataffären låg som i ett centrum, och där fanns en jättefin klädbutik. "Mim", hette den. Fina och prisvärda kläder och jag köpte en blus, och en tröja till lillasyster. Sedan handlade vi. Att leta pommes frites var en utmaning. Alla som var glutenfria skulle friteras, medan resten var för ugn. Men det löste sig tillslut. Vi hittade även Iste utan socker. Jättegott! Jag köpte även några okända glutenfria produkter att ta med hem. 

När vi tillslut var klara åkte vi tillbaka till huset och gjorde en enkel lunch. Sedan solade och badade vi resten av dagen. Det var varmt och skönt, även i poolen. Innan vi skulle äta middag med den vi hyrde lägenheten av duschade vi. Och sedan åt vi en lyxig middag och jag och Madeleine spelade lite pingis däremellan. Senare på kvällen började det regna och det blev åskoväder. Riktigt mäktigt!

5/8:
Idag var bara 18 grader på morgonen! Huh! Den här dagen skulle det tydligen bli "Mistral", en särskild vind. Så vi tog en lång frukost i väntan på värmen. Vi bestämde oss sedan för att ta en kort promenad till en lokal vinhandlare, då de vuxna tyckte det var roligt. Men vi hittade inget öppet. Tillslut knackade vi på i ett hus, och kvinnan där kunde faktiskt engelska! Hon sa dock att vinhandlaren bara var där tidigt på morgonen.

Då åkte vi till en annan vingård, La Citadelle. De vuxna provade vin medan jag och Madde hittade ett pussel. Det var konstiga bitar och riktigt svårt, men tillslut löste vi det! Klockan närmade sig lunch. Vi valde då att åka till Ménerbes, en söt liten ort på ett berg. Det slutade med att vi hamnade på en pizzeria - det var fullt överallt. De hade inte glutenfria pizzor, så jag fick ta en sallad. Som visade sig vara täckt av äcklig dressing. Usch! 

Vi tog oss sedan ner för berget och körde mot orten Coustellet, för att handla mat, eller ja, bara yoghurt och liknande. Ändå jobbigt att behöva handla varje dag. Sedan skulle vi till ett Bageri för att köpa bröd, och det låg i Robion. Det var dock stängt till 15.30, så vi åkte vidare, men där det stängt ännu längre. När vi kom tillbaka var klockan 15.40 och det hade inte öppnat. Fransmän, alltså. Tillslut fick vi dock vårt bröd och vi åkte hem igen. 

På eftermiddagen låg vi vid poolen, men det var inte alltför skönt. Ganska blåsigt och småkyligt. Den här kvällen åt vi en god köttbit, men det var så kallt att vi snabbt gick in. Vi testade även en After eight-efterrätt vi köpt. De har så mycket knäppt i affärerna!


6/8:
Det jag inte gillar med sådana här resor är att man aldrig hinner slappa. Så idag skyndade jag ut på morgonen för att lägga mig i solen. Sedan duschade jag, då vi skulle äta farmors födelsedagslunch. Vi åkte till en restaurang som vi bokat på, och det var tur, för det var så mycket folk! Specialitén var "Aioli", vilket var en vitlöksrätt. Det var torsk, sniglar, grönsaker och vitlöksmajonäs. Men det åt bara de vuxna. Jag och Madde åt varsin köttbit med pommes frites. Som alltid!

Sedan åkte vi (hör och häpna) och handlade mat. Ni ska bara veta hur svårt det är att handla för en vecka när man inte har något basinnehåll. Och man vet aldrig hur många av dessa små yoghurtar de har man ska köpa. Sedan åkte vi och köpte köttspett till söndagskvällen. Det fanns faktiskt en engelsktalande där! Ibland är de riktigt smarta.

Klockan hade som de andra dagarna redan hunnit bli mycket, men vi unnade oss ändå lite bad och sol. Sedan blev klockan ännu mer och tillslut gick vi och duschade. Och så blev det middag nästan nio på kvällen... Men man var faktiskt inte hungrig innan. Dock var jag trött, så jag gick och la mig ganska tidigt (=läste länge...). 

7/8: 
Till att börja med vaknade jag halv sju på morgonen, men vi skulle faktiskt upp 7. Det blev en snabb frukost och vi satte oss i bilen redan åtta. Vi var påväg mot en marknad i Isle sur la sorgue. Tydligen skulle det vara helt galet, så man borde helst vara där ännu tidigare än vi var. Redan halv nio var det fullt med bilar, men vi fick faktiskt en riktigt bra plats. 

Sedan gick vi runt på en helt underbar marknad i flera timmar. Det var så mysigt! Det var fina grönsaker, speciell frukt, roliga hantverk ocg maträtter. Och de hade kläder, skor och accessoarer också! Och ni skulle bara sett hur många Pokéstops det fanns! Plötsligt fylldes det på med massvis med folk, men vi var nästan klara då. Vi hade inte köpt något, men i lugn och ro kunnat titta, så nu när vi visste vad vi letade efter var det lätt att köpa. 

Jag köpte en superfin handväska och de andra hittade också roliga saker. Det bästa var ändå att klockan var bara tolv, men ändå hade vi redan hunnit med en marknad. Vi hade därefter hela dagen kvar, och äntligen kunde vi leva poolliv. Så smart att faktiskt utnyttja morgonen till något.


Vi hade blivit bjudna på ostronlunch, men vi barn tackade nej. Så vi la oss vid poolen. Det var riktigt varmt och skönt och jag låg och läste. Slutligen badade faktiskt hela familjen och det var mysigt! Återigen blev det en sen reträtt, och sedan var det dags för en sista middag. Ungefär klockan nio på kvällen. Vi åt köttspett med Ratatouille, och det var riktigt gott!

8/8:

Det var nu dags att åka hem, så vi körde till flygplatsen där vi beställde hamburgare utan bröd till lunch! Sedan var det dags att ta sig till gaten, och på planet. Och vilken tid det tog innan vi startade. De ropade ut något om sjukdom och så kom läkare och skulle bedöma och efter en väldigt lång tid var vi i luften, med alla passagerare ombord. Tur att vi hade ett långt stopp i Düsseldorf, så vi inte riskerade att missa planet. Under båda dagens flighter lekte jag även fotograf, för det var så klart så man såg marken nästa hela resan! Coolt!


På Düsseldorf hann vi kolla lite i butiker, men det var inget särskilt. Jag köpte dock en yoghurt att äta, då jag ju inte kunde äta mackorna... Väldigt konstig yoghurt dock. För det första jättestor, och sedan tror jag att det var sockersmak. För den smakade inget annat än sött! Som sötad naturell yoghurt, eller något. Äckligt! 


Det sämsta med att resa mot Stockholm: Fler och fler svenskar omkring en, vilken innebar att man plötsligt var tvungen att viska eller hålla tyst när man ville säga något som man inte ville att någon annan skulle förstå... Det är ju det fina med att vara utomlands! 

Vi flög sista biten hem utan några problem, och sedan fick vi faktiskt våra väskor riktigt snabbt. Åtminstone till skillnad från i Marseille. Vi åkte sedan till McDonald's, som om de andra inte var mätta på mackor. Jag var inte heller så hungrig, och njöt av att kunna beställa en wrap utan bröd! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)