måndag 15 augusti 2016

"Eleanor & Park"

Av Rainbow Rowell

Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2013 (Engelska) 2015 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 330 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Eleanor & Park
Annat: 

Handling: Två ovanliga människor. En oemotståndlig kärlek.

En oförglömlig berättelse om den första kärleken mot alla odds!

Året är 1986 och Parks tråkiga tillvaro förändras när Eleanor, den nya tjejen, hamnar bredvid honom på skolbussen. Rödhårig, storvuxen och konstigt klädd passar hon inte in. Men de funkar tillsammans. De möts i musiken, i serierna och en längtan bort.

Även om Eleanor och Park förstår att den första kärleken sällan varar för evigt är de modiga och desperata nog att våga försöka. Mycket kan hända på bara ett skolår.

Eleanor och Park är en nostalgisk tripp för alla som aldrig har glömt sin första kärlek.

-Handling från Bokus.se

Omdöme: Jag vill verkligen älska den här boken, det vill jag. För det är en så vacker kärlekshistoria. Men jag kan inte. Jag känner ingenting. Jag förtrollas inte av kärleken, jag berörs inte, jag blir inte ledsen. Och det om något gör mig ledsen. Men det går inte att börja gilla en bok bara för att man vill. Jag ser allt det vackra, men jag känner ingenting, och det är problemet. 

Det finns i grunden tre problem: Jag har aldrig varit förälskad som Eleanor och Park. Jag har inte någon passion för musik. Och jag föredrar nutid gentemot år 1986. Allt det här är precis vad handlingen är. Allt var fel på början, men det beror enbart på mig. Jag ser på boken och ser något fint och välgjort, men jag boken väcker inga känslor i mig. Det finns nog många som uppskattar boken för precis vad jag inte gör det för, och det är ju det fina. 

Även språket är bra och fint, och jag kan tänka mig att många totalt fängslas av det och resan tillbaka i tiden, men jag tillhör inte dem. Istället tycker jag att det blir lite för mycket. Det blir för sött, och det blir nästan löjligt. Men i någon annans ögon kanske Rainbow Rowell precis sätter ord på den första kärleken. Men jag kan inte relatera, och därför aldrig förstå.

Eleanor och Park är väldigt speciella som personer, och det är nog något många faller för, men jag kom aldrig riktigt på det goda med dem. Jag hade genom hela boken svårt att förstå dem för de val de gjorde. Jag kom aldrig någon av dem särskilt nära, utan de båda blev mest som tomma skal, med många speciella personligheter och drag. Saker som Eleanors humor uppskattade jag dock, men jag kom karaktärerna aldrig in på djupet. 

Jag kan med säkerhet säga att det inte är bokens fel, för jag har tidigare läst Fangirl, och jag älskade den. Där blev det nördiga och passionerade mer rätt, och jag känner helt klart igenom Rainbow Rowells skrivsätt. Sättet hon skriver om kärlek passade mig där, men inte här. Jag vill ändå inte döma ut den här boken totalt, för den är nog riktigt bra för rätt läsare. Jag försöker se boken för vad den är och inte för vad jag känner. Det är mest rättvist. 

Eleanor & Park är förmodligen en jättebra bok, om det är rätt person som läser. Jag är inte rätt person. Läsupplevelsen kan aldrig blir den bästa om man bara ser utan att känna. Och jag känner ingenting. Jag ser allt det vackra, men jag kan inte relatera eller dela deras lycka. Det är ett enkelt och fint språk och intressanta karaktärer, men jag klickar inte med den här boken och därför kan jag inte uppskatta allt det fina. 

Betyg:
    

Angående betyget: Det är en bra bok, bara inte min typ av bok. Men jag skulle vara orättvis om jag gav ett sämre betyg, för att jag inte gillar den beror bara på mig själv. 

2 kommentarer:

  1. Kan till viss del känna igen mig i det du skriver. Den var så otroligt hypad och när jag läste den i år, blev jag faktiskt lite besviken tyvärr. Däremot tror jag att jag skulle tycka bättre om Fangirl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att höra att det inte bara var jag! Det är ju tyvärr så det kan bli med hypade böcker. Man förväntar sig alldeles för mycket, och då blir man lätt besviken. Jag har redan läst Fangirl, och den älskade jag verkligen. Jag kan till viss del känna igen delar av den i Eleanor & Park. Det där nördiga och den gulliga kärleken, men ändå passande den mig mycket bättre... Ibland blir det väl helt enkelt bara fel från början! Så du borde verkligen våga dig på Fangirl!

      Radera

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)