lördag 16 juli 2016

Bloggen fyller två år!

God morgon! Var det när jag började skriva. Nu är det väl snarare God eftermiddag. Förstår ni vad jag kämpat med det här inlägget, haha!

Vet ni vad jag insåg när jag vaknade i morse? För precis två år sedan startade jag den här bloggen. Den 16 juli 2014. Så längesedan, känns det som! Hur konstigt är det inte att jag faktiskt bloggat här i två år. På den tiden har jag dessutom bloggat väldigt regelbundet och inte tagit några uppehåll. Så jag har lagt så väldigt mycket tid på bloggen, men fortfarande känns det mest bara roligt. Nu den här veckan har jag dock inte haft så mycket inspiration, och det är ju sådant som händer då och då...

På dessa två år har jag hittills skrivit och publicerat 332 inlägg, vilket blir ett inlägg varannan eller var tredje dag. Av dessa 332 inlägg är hela 122 stycken recensioner. Hittills har jag faktiskt recenserat varenda bok jag läst, dessutom! Hur bra är inte det här?! Och ett tag till planerar jag att fortsätta, åtminstone. Vi får se hur mycket tid som blir över, men lite ska jag väl hinna blogga ändå.

Idag, till min bloggs två-årsdags ära, hade jag tänkt göra "Topp 5 - Bästa sakerna med att bokblogga". Så vi kör igång!

5. Att alltid ha någonstans där jag kan skriva av mig om mina tankar.
Många gånger är det verkligen skönt att kunna tömma ut alla tankar kring en bok eller något annat. Att bara skriva känns för mig lite meningslöst, men när jag skriver så att andra kan läsa är det en helt annan sak. Huruvida dessa filosofiska inlägg faktiskt publiceras eller inte är en annan historia. Ni anar inte hur många påbörjade inlägg om läsning i allmänhet jag har...

4. Jag har utvecklat mitt skrivande. 
Det beror ju mycket på läsningen också, men att skriva olika typer av texter, såsom recensioner och andra mera "tanke-inlägg" har gjort att jag blivit bättre på att skriva. Jag kan skriva i många olika genrer och har fått mycket lättare för att hitta rätt språk till en text.

3. Jag ser på böcker ur andra vinklar än innan jag började göra recensioner.
För tidigare tänkte jag inte särskilt mycket på hur mycket språk påverkar, om jag verkligen fått lära känna karaktärerna eller om handlingen verkligen var särskilt unik. Sådana saker lägger jag nu märke till, och då blir läsandet mer givande, och mycket intressantare!

2. Jag har hittat andra likasinnade. 
Genom att skriva har jag faktiskt hittat andra i min ålder med samma intresse som jag har. Superroligt, även om det inte direkt blivit något mer med det sedan, men, men.... Fortfarande kul att veta att fler finns! Det är alltid lika roligt att få en kommentar och kunna relatera till och förstå en person!

1. Att vara mer aktiv i att leta upp nya böcker.
Att bokblogga har gjort det till mer en grej att läsa. Och då måste man ju hänga med! Så jag har blivit mycket bättre på att kolla efter nya böcker. Jag ser vilka böcker som är populära, och jag missar sällan de mest hypade böckerna numera. Det är naturligt att hänga med i bokutgivningen numera!

Så grattis, grattis till min lilla blogg. Jag kan knappt förstå att jag fortfarande håller på. Det var mest en kul grej av prova på, men nu har det blivit en seriös grej. Och än blir ni inte av med mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)