måndag 4 april 2016

Bokjuryn 2015 - Mina röster

Senast 7 april måste man ha lämnat in sina röster till bokjuryn 2015, där man alltså röstar på de 5 bästa böckerna som kom ut år 2015. Vinnarna presenteras den 22 april, dagen före världsbokdagen. Läs här om hur du röstar.

Här kommer de böcker jag röstar på:

• Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins
• Det är dags att inte freaka ut av Stephanie Tromly
• Fangirl av Rainbow Rowell
• Outtalat av Sarah Rees Brennan
• Som stjärnor i natten av Jennifer Niven

Jag måste säga att det var väldigt svårt att bestämma sig för vilka böcker jag skulle rösta på. Först kändes det omöjligt att hitta fem, men sedan var de så många fler än jag någonsin tänkt mig. Så nu har jag rangordnat de tio-tal böcker som jag kom att tänka på, och här har vi mina vinnare. Det är roligt att den senaste boken jag läste hamnade på listan (tvåan på listan - låångt namn).


Om jag ska spekulera i vinnarna i kategorin ungdomsböcker tror jag helt klart att Anna och den franska kyssen har stor chans att åtminstone bli topp... 10, är det väl? Annars lämnar jag resultatet helt öppet. De böcker jag har röstat på är ändå relativt okända, så jag vet inte hur stora chanser de har. Jag älskade dem dock!

Så du som är barn/ungdom - skynda dig in och rösta på dina favoritböcker innan torsdag!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)