tisdag 23 februari 2016

"Jag var här"

Av Gayle Forman

Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015 (Engelska & Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 239 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 14+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: I was here
Annat:

Handling: Cody blir först chockad och sedan förkrossad när hon får veta att hennes bästa vän Meg tagit livet av sig, ensam på ett hotellrum.Cody kan inte fatta varför Meg skulle vilja dö. De pratade ju om allt. Varför hade hon inte sagt något? Men när Cody reser till Megs universitetsstad för att packa ihop hennes tillhörigheter upptäcker hon att det är mycket Meg inte har berättat. Om sina rumskamrater, människor av en sort som Cody aldrig skulle ha stött på i sin lilla håla till hemstad. Om Ben McAllister, killen med gitarren och flinet, som krossat hennes hjärta.

Men allra mest chockad blir Cody när hon till sist lyckas öppna en krypterad datafil på Megs dator, som visar att hon varit aktiv på en sajt som tycks vara kopplad till hennes död. Allt Cody trodde att hon visste om sin bästa vän sätts ur spel.
-bokus.se

Omdöme: Jag vet helt ärligt inte riktigt vad jag ska säga om den här boken. (Och det är inte bara för att den var både bra och dålig, men jag läste den för längesedan så jag minns inte så himla mycket...) Att den var bra, men inte så himla nyskapande, minns jag dock. För det är en intressant och hjärtskärande historia, men inget man inte läst förr. Dock var det lite mer mystik och deckar-känsla än det brukar i sådana här historier. Det hade inte gjort något om det var ännu mer av den delen. Nu är det mest sorg, svartsjuka på Megs andra liv, frågor och lite, lite mysterier.

Språket har jag inte så mycket att säga kring, bortsett från att det är väldigt känslosamt. Det är både ilska, kärlek, sorg och hjälplöshet. Ibland svämmar det över av olika känslor totalt, men det kändes ändå helt rätt, för någonstans passar det så bra i en sådan här bok. Jag måste också säga (utan att säga för mycket) att texterna från en viss hemsida är riktigt fina och obehagliga. Det är vad den här boken skapar. Ett obehag. Känslan att gå samma öde till mötes och känslan när Cody var på väg dit. Mäktigt är det, men väldigt obehagligt, hemskt och sorgligt.

Karaktärerna är riktigt älskvärda, men dem går verkligen upp och ner. De växer i mina ögon och gör sedan något som förstör allt och man blir upprörd och sur och sedan är dem så där underbara igen, och där slutar dem också. Relationen mellan Ben och Cody känns så rätt och äkta. Först är det mest sorg, ilska och lite skumt, men sedan blir det bara så bra och perfekt, fast det visste man väl någonstans hela tiden. Cody beundrar jag, verkligen. Så smart, tuff och rolig hon är, men från början gillade jag henne faktiskt henne it. Ben gillade jag nästan direkt, efter att man lärde känna honom och inte bara Megs/Codys version. Han är en toppenkille, men har så klart sina brister.

Slutet gillade jag mycket. Ja, efter att jag hade smält min ilska mot allt som hände, ni vet. Det kändes så rätt, för frågor kvarstår fortfarande kring allt, men det gör ingenting, för det är så det är. Man kan inte veta precis vad som händer, och dessutom öppnade slutet upp för en massa moraliska frågor och annat. Intressant. Dessutom tycker jag att alla delar av boken binds ihop på ett klurigt sätt och budskapet kommer verkligen fram. Om än på ett sorgligt, samt väldigt obehagligt sätt.


För att sammanfatta: Det är ingen helt unik historia, men delar kring mystik och frågor förstärks och får mig nästan att vilja kalla den här boken för deckare. Dock är det inte helt rätt, för det är så mycket känslor. Budskapet kommer fram på ett högst sorgligt, hemskt och obehagligt sätt. Jag blev faktsikt riktigt panikslagen där ett tag, för ämnet är så förfärligt, men nog så viktigt. Hur sådant här kan hända, hur fina texterna var... Huh. Förresten, sa jag att boken inte var unik? För det är den. Storyn är inte helt unik, men den berättas på ett ytterst unikt sätt.

Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)