torsdag 14 januari 2016

Första avsnittet i Shadowhunters

Igår kom det första avsnittet i tv-serien Shadowhunters på Netflix så vi i Sverige kunde se det. De 12 andra avsnitten kommer komma ut där, ett varje vecka, efter att de har sänts i USA. Jag såg avsnitten igår och jag tänkte bara lite snabbt dela med mig av lite åsikter och tankar jag har.

Till att börja med måste jag säga att de har fått till handlingen bra och den stämmer överens med boken till stor del, även om jag inte minns alla detaljer då det var ett tag sedan jag läste. Däremot finns det flera smådetaljer som har ändrats och vissa delar är inte med, vilket inte riktigt förstör, men när man har läst böckerna blir det lite fel...

Det här med att skuggjägarna kan... flyga, tycker jag är lite konstigt. Grejen är ju att de inte är några trollkarlar eller något, de råkar bara ha lite änglablod i sig. Så det förstod jag inte riktigt. Däremot får det serien verkligen att kännas fantasy-aktig, och det är bra.

Jag är nöjd med alla skådespelare, men jag måste säga att jag inte riktigt kände igen den Clary jag har mött i böckerna här. Katherine McNamara spelar riktigt bra, men hennes attityd känns inte riktigt som i böckerna. Jag antar att man får ge det lite tid. Det här är ändå bara första avsnittet och det kan ju bli mycket bättre.

Musiken tycker jag mycket om. Speciellt den första låten. All musik passar riktigt bra och ger en mörk och häftig känsla, så där har man lyckats grymt.

Det här är ett riktigt gått betyg efter första avsnittet och jag tänker verkligen fortsätta kolla, för det här är riktigt bra. När jag tänker efter skulle jag nog kollat vidare även om avsnittet var dåligt, men, ja.

Sist måste jag uppmana er att titta på serien. Ju fler som tittar, ju större chans är det att man gör en nästa säsong. Dessutom är det en unik story, med många vändningar och delar och ni kommer inte bli uttråkade. Så titta, vettja. Om ni inte vill betala för Netflix kan ni ansöka om en gratismånad och sedan säga upp kontot.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)