torsdag 3 december 2015

"Den ökända historien om Frankie Landau-Banks"

Av E. Lockhart

Förlag: Lavender Lit
Utgivningsår: 2008 (Engelska) 2015 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 293 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 12-16
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The disreputable history of Frankie Landau-Banks
Annat: 

Handling: Frankie Landau-Banks har förändrats under sommarlovet. När hon till hösten kommer tillbaka till sin internatskola blir hon tillsammans med den populära Matthew Livingston. I Matthews sällskap får Frankie en ny social status och nya vänner, men hon träder också in i en värld full av hemligheter. Hon får nys om att Matthew är med i ett hemligt sällskap, ett sällskap där bara killar är välkomna. Frankie vägrar låta sig nedvärderas på grund av sitt kön. Hon vet att Matthew ljuger och undanhåller saker för henne. I tysthet börjar hon därför smida planer för att visa att hon är smartare än killarna.
-Bokens baksida

Omdöme: Det här är riktigt utstickande och rolig bok som var ett rent nöje att läsa. Man småler för det mesta och det är också en så himla smart bok. Att ens komma på tanken att skriva om det här är riktigt bra gjort. Sedan är det ju en så unik handling. Den är intressant för det här med hemliga sällskap och "panoptikon". Författaren har verkligen fångat intressanta perspektiv att se på saker och får in viktiga frågor på ett underhållande och finurligt sätt.


Det är ett språk som är lätt att hänga med i. Det är för det mesta bra flyt och korta kapitel gör att man vill fortsätta läsa. Det är roliga och intressanta beskrivningar om t ex panoptikon, som jag innan inte hade en aning om vad det var. Nu vet jag och det var riktigt intressant. Dessutom innehåller språket mycket tankar och smarthet, nästan lite "nördighet", vilket fångar intresset hos mig. Eehm..? Och det här med "Inbillade försummade positiv", var ju hur roligt som helst. Lockhart fortsätter på spåret "slutet först", men här är det bara bra. Intresset ökar och man börjar spekulera i vad som hänt.

Frankie då. Hon är ju störtskön och så äckligt smart och lömsk. Man både vill vara som hon och ändå inte, för ibland går det lite för långt. För det mesta är hon bara helt underbar och jag beundrar hennes idéer och djärvhet. Jag önskade ibland att jag kommit på allt och vågat göra det. Jag gillar att Frankie är en så genomstark kvinnlig karaktär som verkligen vågar gå sin egen väg. Att författaren får in lite feminism i henne är också riktigt bra.


För att sammanfatta: Det är underhållning på hög nivå, med en glimt av feminism i bakgrunden. Det är smart, lömskt och unikt, men något saknas ändå. Frankie är klippklar och jag både beundrar och fruktar henne för hennes mod, smarthet, lömskhet och allt annat som verkar rymmas i den starka personen. Språket är lagom vasst och... lagom. Det är inte speciellt, men det räcker för den här boken. 

Betyg: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)