tisdag 17 november 2015

"Lola and the boy next door"

Av Stephanie Perkins

Förlag: Usborne publishing
Utgivningsår: 2011
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 375 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 12-17
Serie: Fristående, Del 2
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Lola and the boy next door (sv. Lola och pojken i huset bredvid)
Andra delar i serien: Anna och den franska kyssen, Isla and the happily ever after
Annat: Läst på engelska.

Handling: Lola har nästan glömt allt som hände för två år sedan. Hon har numera ett lyckligt liv med en perfekt pojkvän och bästa vän. Men när flyttbilen rullar in vid grannhuset kommer minnena tillbaka. Hon hoppas in i det sista att hon ska ha tur igen, men sanningen är den värsta tänkbara. Cricket Bell, som sårade henne så, som hon lät sig förlora sig helt i, har flyttat tillbaka till grannhuset. Trots att Lola försöker att undvika honom möter hon honom för ofta och det verkar som att han kanske inte riktigt kunnat släppa henne heller. Fast varför bryr hon sig? Hon har ju den perfekta pojkvännen och hon är inte intresserad av Cricket. Eller?

Omdöme: Det är något med Stephanie Perkins böcker som gör att jag både älskar och nästan hatar dem. För gud vad irriterad man blir när inget händer. Man vet, och alla i boken vet, men ändå så besvaras kärleken inte förrän det bara är ett tiotal sidor kvar. Så sjukt! Redan från början förstår man hur de känner för varandra och ändå kan de inte erkänna det för sig själva och vara lite omtänksamma och ge lite mer gläjde till oss läsare. Fast det är ändå något fint över utvecklingen av kärleken. Riktigt vackert, faktiskt. Och det här med att inte våga släppa taget och erkänna för sig själv att personen inte är rätt. Bra budskap, liksom allt annat i boken.

Det här är den första normaltjocka boken jag läst på engelska och från början var jag rädd att jag skulle missa en massa detaljer, men så blev det inte. Det är ett enkelt språk som är lätt att hänga med i. Det är luftigt skrivet och det flyter på bra, samtidigt som språket är fyllt av känslor och tankar. Och då är handlingen inte heller den särskilt okomplicerad. Det är underhållande dialoger och beskrivningar och Lolas tankar lockar också ofta till skratt. Den här boken är ett varmt tips om du vill läsa något lagom utmanande på engelska.

Cricket är inte svår att gilla och det gör jag. Han har ett så stort hjärta och han är så hjälplöst förälskad i Ni (som läst) vet vem att man både vill skratta och gråta. Lola är liksom Anna från tidigare bok lite svårare att älska, men hon är modig och vågar vara sig själv. Hon är ganska naiv och feg ibland, men det blir bättre och det är det som gör att jag säger att jag gillar henne efter att ha läst hela boken. Jag gillar Lola. Att St. Clair och Anna är med i boken är riktigt kul. De har förändrats så himla mycket och det är kul att läsa om dem från ett nytt perspektiv.

Jag måste bara säga att jag älskar Lola och Crickets relation någonstans där i mitten. När de är vänner och sitter och pratar mellan sina fönster. Det verkar så mysigt och bara att veta att man bara kan öppna fönstret och ha en vän på andra sidan. Allt om designande av kläder och konståkning är riktigt roligt och intressant att läsa om. Det är kul när man lär sig lite om olika saker när man läser.

För att sammanfatta: Det är en långsam utveckling till den besvarade kärleken, men när den kommer har man väntat länge och ändå så överträffas alla förväntningar. Så trots att det är lite irriterande att kärleken aldrig kommer blir det tillslut bra och därför älskar jag den här boken trots allt. Jag gillar språket som både är enkelt och utvecklat. Det är enkelt att läsa samtidigt som det är fint och ger många tankar. Cricket är super och så även Lola. Och St. Clair och Anna är tillbaka! :)

Betyg: 


(Ni som burkar läsa min blogg kanske vet att jag för ett tag sedan började försöka skriva kortare recensioner. Vet ni vad, vi glömmer det, va? Åtminstone för de böcker som har gjort sig förtjänta av mycket mer än bara 20 rader lovord.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)