söndag 29 november 2015

Första advent

"När första ljuset brinner, står julens dörr på glänt och alla människor glädjas att fira få advent."

Hur många gånger har man inte hört den här fina adventsdikten? Hur många gånger har man inte sagt den och mumlat lite i slutet, bara för att man inte vetat hur den egentligen går? Well, now we know. Fast det verkar finnas lite olika varianter...

Idag är det första advent - Vilket skämt. (Jag ville egentligen inte skriva det där töntiga rimmet, men jag ville få fram min poäng som följer. Jag hittade inga bra synonymer till "skämt".) Ja, wow! Vilken adventskänsla man får av det väder den här dagen har erbjudit. Jag vet inte hur det ser ut i resten av landet, men här i Stor-Stockholm är det regn och rusk och... enligt mina källor halvkyligt. Måste erkänna att jag faktiskt inte varit ute någonting idag. Det närmsta jag kom den friska luften var när jag satt i hallen och min lillasyster öppnade dörren och inte stängde den...

Dagen till ära har inte inneburit något mer intressant än pluggande. Egentligen hade jag inte så mycket att plugga till, men vi ska skriva egna låtar på musiken. Det har gått sådär, det är svårt. Melodin är väl färdig, men att sitta och skriva en text i oljudet i skolan är otänkbart. Och nu är det inte mycket tid kvar. Så jag tänkte att jag skulle passa på när jag var ensam hemma. En och en halv timmes arbete resulterade i fyra/fem påbörjade texter som jag raskt raderade och lite panik. Jag får väl säga att jag skrev en låt med teckenspråk när jag skickar min ljudinspelning till läraren...

Sedan läste jag lite i Francesca av Melina Marchetta, som är riktigt bra. Därefter kollade jag runt i alla skolkataloger, räknade hur många gånger jag stått upp på klassfotot (2/9 gånger (och 2 kataloger är borta, än finns hopp)), försökte utreda vissa personers mystiska försvinnanden och kollade hur många olika stavningsvarianter som finns på vissa personers namn. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)