måndag 9 november 2015

"Fatta eld"

Av Suzanne Collins

Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2009 (Engelska & Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 330 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: Hungerspelen, Del 2
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Catching fire
Andra delar i serien: Balladen om sångfåglar och ormar, HungerspelenRevolt, Filmer: The Hunger games, Catching fire Mockingjay part 1 & part 2
Annat: 

Obs! Recensionen innehåller spoilers från tidigare delar 

Handling: Mot alla odds lyckas både Katniss Everdeen och Peeta Mellark överleva Hungerspelen. De återvänder hem som hela nationens hjältar och allt borde vara bra nu. Men det ryktas om en revolt mot huvudstaden - en revolt som Katniss och Peeta kanske har hjälpt att starta. Medan nationen följer Katniss och Peetas segerturné ökar spänningen i landet. Insatserna stiger. Ett enda snedsteg och följderna blir ofattbara.
-Bonnier Carlsen


Omdöme: Nu förstår jag varför jag försökte lägga den här serien bakom mig. Den gör mig beroende och jag blir helt nördig och kan inte släppa något. Så varför skulle jag läsa om den? Jo, den är ju så himla bra. Det är just så en bok eller serie ska vara; svår att lägga ifrån sig och stannar kvar i tankarna länge. Det här är en riktigt bra fortsättning på en bok som borde vara riktigt svår att nå upp till. Jag kan dock inte säga vilket som är min favorit i serien. De kompletterar varandra.


Bokens språk är som tidigare nämnt riktigt bra. Det är utstickande, kaxigt, utvecklat, underhållande, beskrivande och svårt. Eller nja, inte svårt, men det är fint och utvecklat. Samtidigt är det lättläst och det är ofta lätt att förstå och relatera till Katniss känslor och tankar. De beskrivs också bra och målande. Dialogerna är väldigt underhållanden och språket i sig för hela tiden handlingen framåt. Det är svårt att lägga ifrån sig boken.

Handlingen är intressant och unik och ger upphov till många tankar och man kan inte släppa den efter att man läst klart. Det händer hela tiden mycket. Vad jag gillar speciellt med den här bokens handling är hur allt byggs upp. Det är från början lite oroligt, men utvecklas sedan till något så mycket mer, vilket är spännande. Att det händer så mycket olika saker är också bra. Hade det bara handlat om en stor sak hade det blivit trist i längden att läsa.

Karaktärerna är fantastiska, vilket jag nämnde i tidigare recension också. Jag gillar hur de utvecklas och även vänskap och kärlek mellan t ex Katniss och Peeta, och Haymitch. De knyts fina band mellan alla karaktärer och de utvecklas mycket i den här boken. Jag tänkte inte skriva om huvudkaraktärerna, som var med i förra boken också. De skrev jag om i den recensionen, men det har tillkommit några nya favoritkaraktärer för min del. Finnick är en himla skön och skör karaktär. Jag gillar hur han kan verka så perfekt på utsidan, men egentligen är så skör. Det är en viktig sak, tycker jag. Han är riktigt rolig och trevlig också och han tillför mycket, speciellt skratt, till boken.

För att sammanfatta: Den svåraste boken att skriva i en trilogi levde helt upp till mina förväntningar, om än överträffade dem. Jag älskar den här boken. Vänskaps- och kärleksband knyts hårdare och det är en spännande känsla i bakgrunden hela tiden. Det händer alltid mycket och olika saker, så det blir aldrig trist att läsa, vilket gör att den här boken lyckades överträffa mina förväntningar på en andra bok i en trilogi.

Betyg: 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)