fredag 2 oktober 2015

"Släppa taget"

Av Katarina von Bredow

Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2015
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 218 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 13-16
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Släppa taget
Annat: 

Handling: Stella och Elsa är enäggstvillningar. Lika till utsidan, varandras raka motsats på insidan. Elsa är tystlåten, eftertänksam och håller sig i bakkanten medan Stella är utåtriktad, social och tanklös. "Du måste våga släppa taget", säger hon till Elsa. Det är sista terminen i nian och eleverna får en ny dramalärare, som vill hitta rollen inom dem, men Elsa vill verkligen inte visa sitt inre. Elsa, som varit hemligt förälskad i Elliot ett tag, bestämmer sig tillslut för att äntligen våga, innan det är för sent. Samtidigt brottas hon med tanken på vem hon egentligen är. Det är Stella som är originalet, medan hon bara är en kopia. Något måste ske, men hur långt kan man gå innan man tappar bort sig själv?

Omdöme: Egentligen finns det bara två böcker jag gillar mycket av Katarina von Bredow och det är Flyga högt och Släppa taget. De kan jag relatera mest till, huvudpersonerna är i min ålder och de har de intressantaste handlingarna. För Släppa taget har en intressant och ganska unik handling om det här med att vara tvillingar och hur mycket det kan påverka ens liv. Boken handlar också mycket om att hitta sit själv, en intressant sak.

Boken har ett språk jag gillar. Det är enkelt, men ändå inte för ungdomligt. Det är ett bra flyt och kapitlen är hyfsat okej i längd. Boken går snabbt att läsa. Att boken utspelar sig under en kort period gör det hela lite mer overkligt, men känslan av att vara kär känns trovärdig. Jag kan ofta känna igen mig i karaktärer, vilket gör boken ännu enklare att läsa.

Jag gillar att alla karaktärer är så olika och alla är de unika men ändå är de vänner och alla får vara med. Gulligt, men kanske inte så trovärdigt, fast vad vet jag om det här med att vara tvillingar? Jag gillar både Elsa och Stella. Att de är så olika men ändå kan prata om det mesta är fint. Som sagt känns inte allt helt trovärdigt, för kärlek utvecklas väl inte på en vecka? Något som man antagligen älskar eller hatar är förändringen som Elsa genomför. Jag tillhör andra delen, för jag tycker att det är väldigt konstigt och overkligt och lite fjantigt. Jag känner igen det från en annan bok som jag inte minns namnet på. Kanske någon anna av Bredows böcker? Det är ifall inget som tillför något positivt till en bok enligt mig.

För att sammanfatta: Släppa taget är en unik och intressant ungdomsroman med karaktärer man kan känna igen sig i. Man kan relatera till situationer och känslor beskrivs trovärdigt, även om vissa saker går onaturligt snabbt fram.

 Betyg: 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)