lördag 17 oktober 2015

"Hungerspelen"

Av Suzanne Collins

Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2008 (Engelska) 2011 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 317 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 11+
Serie: Hungerspelen, Del 1
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Hunger games
Andra delar i serien: Balladen om sångfåglar och ormar, Fatta eldRevolt, Filmer: The Hunger gamesCatching fireMockingjay part 1 & part 2
Annat: Omläsning (Jag lovar att jag har läst serien förut, för ca tre år sedan, närmare bestämt). 

Handling: Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stylas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem!

-Bonnier Carlsen

Omdöme: Min relation med Hungerspelen har pendlat lite upp och ner och runt, runt. Ungefär som Katniss relation med Peeta. Först älskade jag boken, sedan började jag tveka, såg alla brister och nu är jag tillbaka på ruta ett igen. Fast innerst inne fanns kärleken där hela tiden. Så min slutsats är att ja, jag älskar den här boken. Jag känner redan nu att det här blir en svårskriven recension...


Man kan inte säga annat än att handlingen är helt unik. Det är en intressant samhällskildring och en underhållande handling, samtidigt som stora känslor som kärlek, sorg och vänskap beskrivs på ett målande och trovärdigt sätt. Boken är så himla spännande och alla roliga och träffande dialoger och scener har inte förlorat sin betydelse trots att jag kan många utantill. Miljöer och känslor beskrivs så fint och man känner verkligen att man är där när man läser. Trots en ganska brutal handling känns det inte som att det går helt över styr någon gång, vilket är skickligt gjort.

Bokens språk är fint och samtidigt ganska torrt och kaxigt. Det är en intressant blandning och det här språket tilltalar mycket och ger ett riktigt bra flyt. Spänningen stiger och det kommer nya vändningar i handlingen hela tiden som gör att man inte kan lägga ifrån sig boken. Boken har både träffande, förvånande och roliga citat och de är alldeles för många för att jag ska nämna några här. Ta bara intervjun med Peeta innan spelen... Katniss attityd och egenskaper gör läsningen väldigt intressant och underhållande.

Karaktärerna då. Katniss, så ocharmig att hon blir charmig och hon är så rolig, smart och modig. Jag tycker om Katniss mycket innan spelen. Hennes relation med Haymitch är så rolig. Under spelen möter man nya sidor av henne och då gillar jag henne ännu mer. Där blir hon sitt rätta jag och hon är så häftig. Om jag ska beskriva henne och allt jag gillar kommer det ta en mindre evighet, men säg bara till om ni vill läsa, jag har skrivit mer än ett A4 om henne i en skoluppgift... Och Peeta, gud vad jag gillar honom. Redan från början är han så charmig och jag älskar hans ödmjukhet och humor. Man kan inte annat än falla pladask. Att han visar så många förvånande sidor under spelen gör bara att han intresserar mig ännu mer.

Det finns många fina och intressanta relationer i boken som verkligen fastnar och får mig att vilja sitta och bara tänka på dem en dag eller så. De är verkligen unika, fina, underhållande och spännande relationer. Att man aldrig vet vad det är mellan Katniss och Peeta eller Haymitch och Katniss relation är bara exempel. Jag måste bara säga att jag verkligen älskar härmskrikan. En så fin symbol och mer om det har jag också skrivit i ett skolarbete. Känns dock ganska irrelevant här. Och bokens slut är även det så unikt och det betyder så mycket, bara allt som händer på några få sidor.

För att sammanfatta: Jag älskar allt med den här boken och jag hoppas att jag alltid kommer göra det, annars blir det en stor förlust i mitt liv. Språket, handlingen, karaktärerna. Allt är unikt, intressant och gör mig beroende och supernördig och får mig att seriöst stanna upp i livet för att bara tänka på det.

Betyg:

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)