onsdag 5 augusti 2015

"Vid din sida"

Av Anne Cassidy

Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2013 (Engelska & Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 288 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 11-15
Serie: En mördares anteckningar, Del 2
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Killing Rachel
Andra delar i serien: Tid att dö, Butterfly grave.
Annat: 

Obs! Recensionen innehåller spoilers från tidigare delar 

Handling: Rose och Joshua har lyckats få tag på några anteckningsböcker som kan ha en anknytning till deras föräldrar. Joshua är helt säker på att de har någon betydelse medan Rose har gett upp hoppet. Och snart kommer Rose på andra tankar när hon får flera brev från sin gamla skola. Hennes före detta bästa vän som så många gånger ljugit henne rakt upp i ansiktet ber nu Rose om hjälp och kontakt, men Rose vill inte bli sårad en gång till. Vad vill egentligen tjejen som skriver och borde Rose faktiskt lita på henne?

Omdöme: Mina förväntningar på boken var  höga. Jag förväntade mig en spännande deckare, men den boken var inte alls så bra som del ett. Jag saknade verkligen spänningen. Handlingen är intressant, men egentligen händer inte så mycket. Det är först i slutet man får deckar-feelingen. I förra boken kunde man vara med och lista ut vem den skyldige var, men här kom själva brottet igång så sent och då hann man inte det. I den här boken lades fokuset mer på föräldrarna och inte det aktuella brottet, vilket gjorde den mindre händelserik. Och dessutom kändes alla saker Rose fick reda på om det aktuella brottet overkliga, vem skulle erkänna ett brott så lätt?


Bokens språk är det inget speciellt med, det är ett okej flyt och ett vanligt språk. Karaktärerna sticker inte heller ut och istället för att gilla dem störde jag mig mest på dem. Rose t ex känns så himla barnslig och självisk och är väldigt irriterande. Fast hon är ändå tuff och modig, som när hon pratar med poliser och agerar detektiv.

En positiv sak angående boken är att jag tycker att det är bra att handlingen är ganska bred. Det är deras försvunna föräldrar, det aktuella brottet, men också vardagsproblem om vänskap och kärlek. Det gör att man inte blir så uttråkad, fast då läggs tyvärr mindre fokus på de mest intressanta delarna.

Betyg:

  

(På gränsen till 4/5 stjärnor)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)