måndag 31 augusti 2015

"Tredje principen"

Av Anna Jakobsson Lund

Förlag: Annorlunda förlag
Utgivningsår: 2015
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 327 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 12-15
Serie: Systemet, Del 1
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Tredje principen
Andra delar i serien: Aldrig ensamma, Enda vägen
Annat: 

Handling: I ett framtida samhälle har en grupp kommit att slita sig från systemet. De kallas rebeller. Vissa tror helt enkelt inte på principerna man måste följa, medan andra är i fara om de inte håller sig undan radarn. Hos vissa människor har speciella sinnen utvecklats. Vissa kan höra andras tankar, andra kan kontrollera andras tankar. Detta gör dessa personer till ett hot mot systemet.

Ava är rebell och kan kontrollera andras tankar. Hon arbetar under täckmantel och har en viktig roll hos motståndet. Levi tror inte på systemet, men han är inte rebell. Han håller sig undan radarn, men det blir svårt när hans syster grips. Han tvingas kontakta rebellerna, för att lyckas frita henne. Ava och Levis vägar korsas när hon medhjälpare på uppdraget och det blir en resa att minnas. Hemligheter avslöjas och deras tillit till varandra prövas och blir viktigare än någon trott. För vem kan de egentligen lita på?

Omdöme: Det här är riktigt bra bok och den överraskade mig mycket. Boken liknar Legend, men har ändå en egen och unik ton och både liknar och skiljer sig från andra dystopier. Handlingen är spännande och man kastas in storyn nästan direkt, efter en lite seg början då man inte hänger med så mycket. Boken är inte så händelserik, men den är riktigt intressant om såväl hur samhället fungerar som hur rebellerna döljer sig själva.


Bokens språk är enkelt, men ändå utvecklat och lite svårare. Jag vet inget som utmärker det, men ändå så är det så bra och jag gillar det verkligen. Det är bra flyt och språket är intressant och lite annorlunda. Kanske beror på att det är en svensk bok och inte en översatt? Bokens kapitel har bra längd.

Bokens karaktärer är väldigt färgstarka och speciella och man fastnar vid alla. Jag vet egentligen inte varför. Den här boken lämnar mig verkligen förvirrad! Jag tycker att alla karaktärerna utvecklas mycket under bokens gång och jag gillar att man får läsa ur olika perspektiv. Karaktärerna är väldigt olika och ändå håller de ihop. Och att de kommer närmare och närmare varandra genom att berätta sina hemligheter och sådant de egentligen inte vill minnas. Det är fint.

En speciell sak jag gillar är att dystopien är svensk. Det är ovanligt och man märker en skillnad mot de amerikanska dystopierna. Miljöer, språk och karaktärer blir annorlunda. Det gör också att den här dystopin känns lite nytänkande. Att dystopin utspelar sig i (delvis?) Sverige gör att man känner igen sig och kan relatera. Både till miljöer och saker som symbolen tre kronor, vindkraftverk mm. Att man kan relatera till saker gör boken ännu intressantare och mer spännande.

Betyg:



(På gränsen till 5/5 stjärnor)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)