tisdag 28 juli 2015

Topplista - Sarah Dessen

Idag läste jag ut den senast översatta boken av Sarah Dessen, Du är aldrig ensam. Den var en riktigt bra bok, som dock var sådär i början, men sedan gillade jag den mer och mer. Det är dock inte en ny favorit av hennes böcker, men inte heller ett bottennapp. Men, mer om det i den kommande recensionen som jag planerar till torsdag. Om jag har tid kanske den kommer i morgon i stället, men det lär ni märka. Åter till dagens inlägg. Apropå favoriter och bottennapp av Sarah Dessens böcker hade jag (som ni kanske märkte av rubriken...) idag tänkt göra en lista med alla (sex) böckerna jag läst av Sarah Dessen i ordning från bäst till sämst.

1. Mycket mer än så
2. Mitt perfekta liv
3. Du glömde säga hejdå
4. Du är aldrig ensam
5. Blunda och hoppa
6. Allt och lite till

Efter att ha analyserat min egen lista kan jag jag direkt säga att jag tycker att det finns ett klart mönster. De bästa böckerna översattes till svenska först och nu kommer andra böcker i "serien" ut på svenska, men anledningen till att de kommer senare är för att de inte är... lika bra. Men Du är aldrig ensam tycker jag faktiskt var helt okej och då är den ändå nyast på svenska...

Det här är en serie, eller egentligen ett antal fristående liknande böcker, som jag varmt rekommenderar. De handlar om olika personer, men de utspelar sig i samma miljöer och ibland möter huvudpersonen en person från en annan bok, vilket gör att det känns ännu mer som en serie. Kul idé! Böckerna är ofta somriga och spirar av vänskap och kärlek och handlar mycket om förändringar och att få nya erfarenheter kring saker och de är ofta väldigt djupa, men ändå lättsamma. Språket är fint, men också roligt och karaktärerna är underbara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)