onsdag 3 juni 2015

6 bokfilmatiseringar som jag inte har sett (och borde ha sett)

Idag har det varit en väldigt udda dag för mig. Det började med att jag inte började skolan förrän kl. 10 på morgonen, eftersom att vi skulle på utflykt till en golfbana nära skolan. Sedan spelade vi golf ett tag, vilket var svårt men roligt och jag hade aldrig spelat golf tidigare. Sedan åkte jag hem, bytte om och åkte till skolan. Då åt jag lunch och hade sedan 10 minuters svenska och 1 timmes SO. Därefter var min skoldag slut, vilket var väldigt skönt. Nu är det också väldigt lugnt i skolan då betygen är satta och idag hade vi faktiskt de sista "riktiga" lektionerna, även om de inte var särskilt vanliga alls. Och ikväll ska jag och mitt handbollslag till City Gross för att tjäna pengar till lagkassan. Vi ska i princip stå vid ingången, säga välkommen och visa våra fina matchtröjor med City Gross-tryck på. Enkelt sätt att tjäna pengar på!

Och nu återkommer vi till det detta inlägget egentligen skulle handla om:

Det har som sagt varit mycket i skolan och därför blir sommarlovet en välbehövlig paus. Under skolveckorna blir det ofta så att man får prioritera saker efter hur viktiga de egentligen är och en sak som sällan hinns med ens på helgerna är att gå på bio eller kolla på film. Jag har flera filmer som jag ville se på bio, men som jag inte hann med och sedan finns det även flera äldre filmer som jag vill se, men inte hunnit. Det som gör det hela ännu värre är att det här är sådana filmer som man verkligen borde ha sett... Här kommer i alla fall de 6 filmerna.

"Cirkeln"
Jag väntade och väntade på att filmen skulle komma och sedan kom den, och jag såg den inte... Jag läste boken för länge sedan och det skulle vara väldigt roligt att se filmen också, just eftersom att den faktiskt är svensk också.

"Boktjuven"
Den här kvalar inte riktigt in på listan, då jag har sett delar av filmen, men inte hela. En regel jag har är att aldrig se filmen innan jag läser boken, men så blev det inte riktigt här. Jag har boken i mitt skåp på skolan och läser i den då och då och jag har kommit mer än halvvägs, så jag ska nog försöka läsa ut den i sommar. Därefter ska jag se filmen.

"Insurgent"
Den här filmen är liksom förra inte helt rätt för den här listan, då jag faktiskt inte har kunnat se den pga åldersgränsen. Jag vill verkligen se den och så fort den går att köpa ska jag göra det. Vilket förmodligen inte kommer hända, då jag inte kommer ha tid...

"Pojken i randig pyjamas"
Jag läste precis ut boken och därför är det kanske inte så konstigt att jag inte har sett filmen. Desto konstigare är det att jag inte hade läst den här viktiga och berörande boken tidigare... I alla fall så ska den här filmen bli sedd av mig i sommar. Förhoppningsvis.

"The mortal instruments: City of bones"

Jag har inte riktigt förstått det här än. Är det en film eller en tv-serie? Egentligen kvittar det, då jag ändå vill se den, då jag gillade boken mycket. Som vanligt har inte tiden räckt till.

"The maze runner"
Jag har läst del 1 och 2 i bokserien och jag tycker verkligen att de båda har varit grymt bra, även om jag tycker att ettan var bäst, för där kunde man själv vara med och försöka lösa "mysteriet" eller vad man ska säga. Jag har hört av många att de tycker att filmen är bra och därför känns det extra viktigt att faktiskt se den.

Självklart så ska jag också se "Paper towns" i sommar då den har premiär. Nu blev det många löften att hålla...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)