torsdag 23 april 2015

Världsbokdagen 2015 (Vinnarna i Bokjuryn 2014)

Idag, den 23 april, är det världsbokdagen. Idag kl. 10 så presenterades vinnarna i Bokjuryn 2014. Det utsågs vinnare i olika kategorier och här hittar du alla vinnarna. Här är vinnarna i kategorien "Ungdomsböcker":

1. Färglös av Chris Wooding
2. Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
3. Mördarens apa av Jakob Wegelius
4. Mördaren i parken och andra skräckberättelser av Lena Ollmark
5. Pappersstäder av John Green
6. 8 saker du aldrig skulle våga av Eva Susso och Moa Eriksson Sandberg
7. Spring så fort du kan av Sofia Nordin
9. Ett regn av bomber av Torsten Bengtsson
10. Pinsamt eller? av Mårten Melin och Helena Bergendahl

Det är bara två av de här böckerna som jag har läst och det är Nyckeln och Pappersstäder. Här är min recension på Pappersstäder. (Nyckeln har jag inte recenserat) Jag röstade inte på någon av dessa böcker och vissa har jag inte ens hört talas om. Därför så var de flesta av de här böckerna ganska oväntade att de skulle vinna. Jag vet egentligen inte vilken bok jag hade tippat som skulle vara med på listan, men kanske "Jag ger dig solen". Jag tror dock inte att de är så många ungdomar som röstar jämfört med yngre barn och därför så blir det nog lättare för en ganska okänd bok att vinna, för det krävs inte så många röster. 

* * *

Igår kväll så fick jag lite panik för jag hade nämligen ingen bok att läsa, för jag hade läst ut alla böcker. Nyligen så läste jag ut Den unga eliten och igår Tid att dö. Jag har ännu inte recenserat dem, men jag ska nog påbörja en recension idag som kanske kommer upp i helgen. 

När man röstade till bokjuryn så fick man en gratismånad på e-boks-tjänsten Readly. Jag har ännu inte startat den, men jag kanske ska göra det nu när jag inte har något att läsa. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)