lördag 7 mars 2015

"Uppstigandet"

Av Karen Bao

Förlag: Modernista                   
Utgivningsår: 2014 (Engelska & Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 303 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: The dove chronicles, Del 1
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Dove arising
Andra delar i serien: Dove exiled
Annat:

Handling: Femtonåriga Phaet Theta lever tillsammans med sina yngre syskon och mamma på månen. Hennes pappa dog för flera år sedan. Phaet jobbar med växter och det är även det hon vill göra i framtiden. Hennes planer grusas när hennes mamma arresteras för ett brott Phaet inte vet vad det är. För att rädda sina syskon från att hamna i det fruktade härbärget, tvingas hon därför ta värvning i milisen, månens försvar. Några tunga månader av hård utbildning följer och Phaet får lära sig saker som att vissa vill vinna så mycket att de inte bävar för att ta till våld. Kommer hon överleva? Vad har hennes mamma egentligen gjort? Hur mycket kan den hårda utbildningen förändra henne? Och varför vill den annorlunda killen Wes egentligen hjälpa henne?

Omdöme: Den här boken hade jag inte hört någonting om innan jag läste den. Den är inte så unik, för den liknar Divergent, Hungerspelen och Legend mycket. Enligt mig gör det inte så mycket, för jag älskar den typen av böcker. Uppstigandet är ändå lite annorlunda med tanke på att allt utspelar sig på månen. Den är inte lika våldsam som de böcker jag nämnde. Boken känns ändå delvis väldigt lik Hungerspelen. I båda böckerna är det en tjej som lever i en fattig familj som hon måste försörja. Hon har en vän som är kille och de har känt varandra hela livet. Hon måste lämna sin familj för att kunna rädda dem och hon träffar en annan kille som hon blir vän med. Då blir hennes vän avundsjuk och sur på henne. Så är det i båda böckerna.

I början tycker jag att boken var svår att komma in i, men som med de flesta böckerna gick det snabbt att komma in i den efter ett tag. Då flöt det fina språket på bra. Kapitlen slutar oftast med teasers, vilket jag tycker är bra. Jag tycker att kapitlens längd är bra, för de är inte jättekorta även om de kan vara liiite för långa ibland. Boken innehåller inte så mycket dialoger med tanke på att Phaet inte pratar om hon inte måste. Det gör inget, för det gör bara att boken blir ännu bättre och mer utstickande. 

Jag gillar karaktärerna i boken och min favorit är helt klart Phaet även om jag gillar hennes bror, Cyngus, också. Phaet är så häftig och hon förändras så mycket under bokens gång. Hon blir så mycket modigare och hon inser att det kanske går att leva vidare efter att hennes pappa dog. Jag gillar hur envis Phaet är. Om hon vill något ger hon inte upp. Tex. så springtränar hon efter träningen som rekryt, för att bli starkare. Hon kämpar verkligen mycket hela tiden. Wes är också en bra karaktär som är väldigt intressant. Han är väldigt annorlunda, men han vågar alltid stå för det han gör och han ger aldrig upp. 

Detta är en fascinerande historia. Även om den liknar många dystopier, är den helt annorlunda med tanke på att den tex. utspelar sig på månen. Det här är del 1 i en serie och jag hoppas att uppföljaren kommer snart, för boken slutade så tvärt. (På ett bra sätt).

Jag skulle vilja ge den här boken 5 stjärnor av många anledningar, men det blir bara 4 av anledningen att den liknar många andra böcker väldigt mycket och en bit in i boken kändes det som att det inte hände någonting, som att allt bara stod stilla. Det var som att en del bara var utfyllnad.

Jag rekommenderar boken till både killar och tjejer från 12 år. Man behöver inte gilla läsning jättemycket för att tycka om den här boken, för den är så lättläst och hela tiden spännande. Boken har ganska långa kapitel och är väldigt spännande. Om du har Divergent, Hungerspelen och Legend och tycker att de var bra, borde du verkligen testa att läsa Uppstigandet. 

Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)