söndag 22 mars 2015

"Maze runner: I dödens labyrint"

Av James Dashner

Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2012 (Engelska) 2014 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 358 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: Maze runner, Del 1
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The maze runner
Andra delar i serien: I vansinnets öken, I dödens stad, I solstormens spår, The fever code Filmer: The maze runner, The scorch trials
Annat:

Handling: När Thomas vaknar i en hiss minns han ingenting förutom sitt namn. Det visar sig att han är fast med ett antal tonåringar i en labyrint. Av någon anledning är alla killar och de har levt där i flera år utan att någon löpare har hittat en utgång. Även fast Thomas inte minns någonting om sitt tidigare liv känns platsen bekant och av någon anledning känner han direkt att han måste bli löpare. Men han hinner inte börja innan hela deras värld rasar samman. Den första tjejen har kommit och hon har med sig ett meddelande: "Allt kommer att förändras. Hon är den sista. Någonsin.". Thomas vet inte hur, men på något sätt känns det som att han känner tjejen som just nu ligger i koma. Hur kan folket i labyrinten nästan gett upp? Vad döljer sig egentligen bakom labyrintens murar och hur ska han lyckas bli löpare trots att han är helt ny? Det är dessvärre hans minsta frågor och problem just nu. 

Omdöme: Jag tycker verkligen att den här boken är bra. Den levde upp till mina förväntningar jag hade, efter att jag har hört så mycket positivt om den. Jag tycker att idén till boken var bra och kreativ. Den var väldigt annorlunda och det var roligt att läsa den. Boken är väldigt spännande och jag gillar hur man själv kan tänka lite kring hur man egentligen ska lösa labyrinten, för det gör att man kommer in ännu mer i boken.

Boken var lite svår att komma in i och det kändes som att handlingen kom igång ganska sent. En konstig sak som jag faktiskt aldrig (vad jag kommer ihåg) har varit med om förut är att boken enligt mig var väldigt seg i slutet. Det var som att det var en massa sidor med saker som inte alls kändes relevanta och som att det bara var utfyllnad. Det var lite konstigt och det gör att bokens betyg sänks lite. Jag vet inte om det bara är jag som tycker såhär, men jag reagerade åtminstone starkt på det. Bokens språk är bra och enkelt. Det flyter verkligen på bra och är roligt att läsa, för det är som en skön stämning i dialoger trots att vissa ibland är elaka. Jag vet inte riktigt hur man ska förklara det, men det är mycket sarkasm och roliga skämt i dialogerna. Bokens kapitel är långa och ibland också lite för långa.

Bokens karaktärer fastnar man nästan direkt för. Alla känns väl genomtänkta och realistiska. Jag gillar hur olika alla är och alla har bra egenskaper. De karaktärer som jag gillar mest är Newt och Chuck. Newt är ofta rolig och väldigt smart. Han är också den som tror på Thomas. Chuck är en grymt snäll karaktär. Han är den som blir vän med Thomas när alla andra bara struntar i honom. Chuck är verkligen snäll och det är väldigt underhållande att läsa om honom. Han är väldigt modig och jag gillar hur han blir en "hjälte" sedan. Jag tycker att alla karaktärerna är bra gjorda, för alla är så roliga i dialoger. Många är lite taskiga mot varandra, men ändå på ett roligt sätt som gör att boken flyter på bättre.

Den här boken rekommenderas av mig till både tjejer och killar från 12 år. Du som gillar spännande dystopier borde verkligen läsa den här boken. Boken är väldigt spännande och har långa kapitel, men ett språk som flyter på bra. Karaktärerna är fantastiska och handlingen är ganska unik och intressant. 

Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)