måndag 13 april 2015

"Stad av aska"

Av Cassandra Clare

Förlag: Bonnier Carlsen                         
Utgivningsår: 2008 (Engelska) 2013 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 492 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: The mortal instruments, Del 2
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: City of ashes
Andra delar i serien: Stad av skuggor, Stad av glas, Fallna änglars stad, Förlorade själars stad, Himmelska eldens stad, City of bones (Film),
Annat:

OBS! Recensionen innehåller spoilers från tidigare delar


Handling: Clarys liv har vänts upp och ner på en sekund. Det visar sig att hon har en bror och att hennes pappa är en av de mest eftersökta skurken i skuggvärlden. På kuppen har hon även själv blivit en del av det hela av den anledningen att hon är skuggjägare, vilket hennes mamma, som nu ligger i en magisk koma, gjort sitt bästa för att dölja för alla.


När Clary försöker gå tillbaka till sitt normala liv igen, visar det sig att det är lättare sagt än gjort, nu när hon vet att hon är skuggjägare. Och dessutom har en ond skuggjägare till far. Vad har egentligen Valentine för planer? Är de egentligen onda? Och Simon, är han kanske mer än en vän? Varför känner då Clary ett sådant motstånd till den tanken? Handlar det om Jace?

Omdöme: Det här är enligt mig en bra fortsättning på första boken i serien. Boken är spännande och flyter på från första sidan. Författaren har verklig lyckats bra med att få en att fastna i handlingen. Hon har lyckats trassla ihop allting, både i förra boken, men också nu i andra boken. Jag tycker verkligen om delen med att Clary och Jace är syskon, för det gör verkligen hela situationen ännu mer komplicerad. Delen med att Valentine är deras pappa är också bra och jag hoppas att han kommer att ändra sig vad det gäller hans onda planer.

Boken har egentligen inte ett så komplicerat språk, men det är mycket beskrivningar som kan komplicera. Sedan gör ju alla händelser att allat kompliceras och man måste ibland stanna upp och tänka ungefär "Han är syskon med henne, han är kär i den, de var vänner, han är varulv osv". Det tycker jag är bra, för då måste man verkligen engagera sig i bokens handling.

Bokens kapitel är ganska långa, men de går ändå väldigt snabbt att läsa, eftersom att texten flyter på bra och kapitlen slutar ofta med teasers.

Bokens karaktärer tycker jag verkligen om. Min favorit är Clary, för hon är så himla tuff och smart. Hon har verkligen hamnat i en jobbig situation, Jace med, men han visste åtminstone innan att han var skuggjägare. Jag tycker om hur författaren har fått Clary att verka, för när hon är med Simon är hon högljudd och pratar mycket. Hon är inte blyg då, men när hon är på institutet med Jace och alla andra blir hon plötsligt så "liten" och tyst och gör inte alls mycket väsen av sig. Det tycker jag är bra, för man förstår lite mer hur hon känner då.

Ibland tycker jag att vissa saker med alla nedomvärldare och hur många som blir det, är lite överdrivet, men det är ändå kul att läsa, när allas värld vänds upp och ner. Man känner verkligen med karaktärerna och förstår riktigt hur de känner och vad de tänker.

Den här boken uppfyllde mina förväntningar jag hade efter att ha läst första boken, men jag tycker ändå att vissa saker krånglades till lite för mycket med alla inblandade och det var lite onödigt när allt redan var så krångligt. Jag rekommenderar boken till du som är 12 eller äldre och gillar böcker i genren fantasy. Du som gillar att läsa lite svårare böcker gläds nog mer av den här boken än du som gillar okomplicerade böcker där man själv inte måste tänka efter hur allt hänger ihop. Bokens språk är enkelt, kapitlen är långa men går snabbt att läsa och bokens karaktärer är väldigt bra "gjorda".

Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)