lördag 28 februari 2015

"Berättelser från Engelsfors"

Av Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren, Kim W. Andersson,
Karl Johnsson och Lina Neidestam

Förlag: Rabén & Sjögren                      
Utgivningsår: 2013
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 112 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: Engelsfors-trilogin (Fristående seriealbum)
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Andra delar i serien: Cirkeln, Eld, Nyckeln
Annat:

Handling: I denna extrabok i serieform får man följa personerna från trilogin. Den utspelar sig i nutid, framtid och dåtid. Man får veta saker om huvudpersonerna som man inte visste innan. Man får se händelser ur andra perspektiv och man får ledtrådar om vad som kommer hända i den avslutande delen... Seriealbumet utspelar sig under tiden innan Cirkeln, fram till händelserna efter Eld

Omdöme: Det här seriealbumet hade jag nog gillat mer om jag läst det innan jag läste Nyckeln. Det tar upp saker som är innan den boken och man får även lite ledtrådar till vad som händer i Nyckeln. Jag har aldrig gillat serier så mycket och det är nog lite av anledningen till varför jag inte tycker om den här boken så mycket. Jag tycker ändå att det var en bra idé att ha ett seriealbum istället för bara en novellsamling, som många andra författare har gjort till sina böcker.

Jag tycker att serierna är fint och livligt ritade och jag gillar inledningen av Mona Monstråle till varje serie/berättelse. Karaktärerna är ju de samma i de ”riktiga” böckerna och jag tycker verkligen om hur olika alla är. Det var roligt att läsa det här seriealbumet ändå, för man fick som sagt veta lite om vad som hände innan Cirkeln, vilket var intressant.

Jag rekommenderar dig som har läst serien minst till Eld att läsa den här boken, annars spoilas det för mycket inför nästa bok. Själva serien rekommenderar jag till de från ca 12 år. Böckerna är ganska långa, men man tar sig ändå igenom dem snabbt, för det är så spännande hela tiden. 

Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)