tisdag 23 december 2014

"Röd som blod"

Av Salla Simukka

Förlag: Rabén & Sjögren                                    

Utgivningsår: 2013 (Finska) 2014 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 236 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: Lumikki Andersson, Del 1
Originalspråk: Finska
Originaltitel: Punainen kuin veri
Andra delar i serien: Vit som snö, Svart som ebenholts
Annat:

Handling: När sjuttonåriga Lumikki Andersson hittar tvättade sedlar i skolans mörkrum lovar hon sig själv att inte snoka mer i det, för hon vet att det bara kommer ge henne problem. Och dessutom är det ju faktiskt inte hennes sedlar. Men på något märkligt sätt lyckas ändå Lumikki hamna mitt i mysteriet, som visar sig handla om mycket värre saker än tvättade pengar och som faktiskt visar sig handla om liv och död.


Omdöme: Det här är en riktigt bra och läskig deckare. Jag gillar att det ska bli en serie, för det gjorde att inte allt behövde redas ut i första boken. Nästa bok kommer ut våren 2015. Jag gillar kopplingen till Snövit. Man förstår nog mer om man läser boken, för de är några citat från Snövit och lite saker med Snövit. Tex. Så heter böckerna Röd som blod, Vit som snö och Svart som Ebenholts och det var så drottningen i Snövit sa om hur hon ville att hennes barn skulle se ut. (Det citatet finns i början av boken).

Boken är väldigt spännande och också ganska läskig då och då. Alla händelserna är skickligt ihopbundna, även fast det finns lite frågetecken kvar, men jag gissar att man får svaren i nästa eller nästnästa bok.


Karaktärerna är faktiskt ganska väl beskrivna och jag gillar verkligen Lumikki. Hon var mobbad tidigare och hon har en massa "knep" för att smyga och inte bli upptäckt mm, sedan när hon var mobbad. Det är så klart ledsamt, men det är ändå roligt att läsa om alla hennes knep och hon är verkligen smart och bra på att analysera. Författaren har verkligen fått Lumikki att kännas som en trovärdig karaktär som jag tror att många gillar.


Bokens kapitel är lagom långa enligt mig. Det är bra flyt i texten och den känns luftig i och med att det är många dialoger i boken. Boken går snabbt att läsa. Röd som blod är en väldigt bra och spännande deckare som verkligen har den rätta "känslan" och man blir hela tiden sugen på att fortsätta läsa.


Betyg:

  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)